Hopp til innhold

Leter i store «tomme områder»

Passasjerfly som krysser Atlanteren flyr gjennom enormt store områder som ikke dekkes av radar.

Video nsps_upload_2009_6_2_16_27_42_207.JPG
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se video.

Slik forklarer luftfartsmyndighetene spørsmålet om hvordan et fly sporløst kan forsvinne.

Ikke mulig med radarkontakt i Atlanteren

- Rekkevidden til radarer er begrenset til omtrent 500 kilometer, sier Stephane Durand hos de franske luftfartsmyndighetene.

- Utover dette, som midt ute i Atlanterhavet, er det ikke mulig med radarkontakt, sier han.

For å hjelpe luftfartskontrollører med å holde oversikten over fly, sender flyene ut radiosignaler som bekrefter posisjonen hver halvtime eller time. Det gjør det også mulig å beregne flyruten til hvert enkelt fly.

- Når et fly ikke sender disse signalene settes alarmprosedyrer til verks, og det er det som skjedde i morgentimene i dag, sier Durand.

Fly fra det brasilianske og franske luftforsvaret leter etter det savnede flyet, som hadde 228 personer om bord da det forsvant mandag morgen. Flyene leter i store områder i mellom det nordøstlige Brasil og Kapp Verde-øyene vest for Afrika.

Se animasjon av flyruten til Air France-flyet

Video nsps_upload_2009_6_1_17_9_5_129.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se flyruten til flyet.

Større radarhull i sør enn i nord

Jean-Paul Armanguand ved den franske luftfartskontrollen mener at på tur over Nord-Atlanteren, varer ikke hullet i radar-oversikten mer enn to timer i flytid. Men på transatlantiske flygninger i sør, kan radarhullet var i så mye som tre-fire timer. Han forteller også at det finnes et sporingssystem via satelitt som sender inn flyposisjoner hver time.

- Hvis et fly ikke sender signal én gang, begynner vi å uroe oss. Hvis det skjer igjen vet vi at det er et problem, og vi setter umiddelbart i gang med redningsprosedyrer.

- Da begynner vi med den sist kjente posisjonen, og så tegner vi opp et redningsmønster, sier Durand.

Den siste kontakten med flyet som forsvant mellom Rio og Paris var 565 kilometer nordøst for den brasilianske kystbyen Natal, ifølge brasiliansk luftvåpen.

Fly med 228 savnet over Atlanteren

Video nsps_upload_2009_6_1_16_50_35_128.JPG
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Klikk på bildet for å se innslaget.