Slik forklarer luftfartsmyndighetene spørsmålet om hvordan et fly sporløst kan forsvinne.
Ikke mulig med radarkontakt i Atlanteren
- Rekkevidden til radarer er begrenset til omtrent 500 kilometer, sier Stephane Durand hos de franske luftfartsmyndighetene.
- Utover dette, som midt ute i Atlanterhavet, er det ikke mulig med radarkontakt, sier han.
For å hjelpe luftfartskontrollører med å holde oversikten over fly, sender flyene ut radiosignaler som bekrefter posisjonen hver halvtime eller time. Det gjør det også mulig å beregne flyruten til hvert enkelt fly.
- Når et fly ikke sender disse signalene settes alarmprosedyrer til verks, og det er det som skjedde i morgentimene i dag, sier Durand.
Fly fra det brasilianske og franske luftforsvaret leter etter det savnede flyet, som hadde 228 personer om bord da det forsvant mandag morgen. Flyene leter i store områder i mellom det nordøstlige Brasil og Kapp Verde-øyene vest for Afrika.
Se animasjon av flyruten til Air France-flyet
Større radarhull i sør enn i nord
Jean-Paul Armanguand ved den franske luftfartskontrollen mener at på tur over Nord-Atlanteren, varer ikke hullet i radar-oversikten mer enn to timer i flytid. Men på transatlantiske flygninger i sør, kan radarhullet var i så mye som tre-fire timer. Han forteller også at det finnes et sporingssystem via satelitt som sender inn flyposisjoner hver time.
- Hvis et fly ikke sender signal én gang, begynner vi å uroe oss. Hvis det skjer igjen vet vi at det er et problem, og vi setter umiddelbart i gang med redningsprosedyrer.
- Da begynner vi med den sist kjente posisjonen, og så tegner vi opp et redningsmønster, sier Durand.
Den siste kontakten med flyet som forsvant mellom Rio og Paris var 565 kilometer nordøst for den brasilianske kystbyen Natal, ifølge brasiliansk luftvåpen.