Hopp til innhold

Etterforsker hvorfor norsk skip ble kjørt på grunn med vilje

Det kan ta mer enn en uke å gjennomføre redningsarbeidet etter at det norske frakteskipet Höegh Osaka gikk på grunn med vilje utenfor Southampton. – Kapteinen viste stort sjømannskap, sier Höegh Autoliners-sjef Ingar Skiaker.

Hoegh Osaka

Kystvakt og redningsfartøy på plass ved det norske bilfrakteskipet Höegh Osaka mandag formiddag.

Foto: PETER NICHOLLS / Reuters

Det norske bilfrakteskipet Höegh Osaka ble lørdag kjørt på grunn utenfor Southampton. I Søndag ble det klart at mannskapet kjørte skipet på grunn med vilje, fordi man var redde for skipet skulle kantre.

Grunnen til denne frykten er foreløpig uklar, og MAIB (Marine Accident Investigation Branch) har nå satt i gang en etterforskning for å finne ut hva som har skjedd, melder BBC.

Parallelt jobbes det med å få skipet, som blant annet er lastet med rundt 1400 biler, av grunna. Inger Skiaker, som er direktør for rederiet Höegh Autoliners, sier til den britiske kringkasteren at selskapet nå har et stort arbeid foran seg.

– En utfordring blir å frigjøre skipet uten å forstyrre trafikken til og fra havna i Southampton, sier Skiaker.

Pressetalsmann Øyvind Ervik sier til NTB at skipet nå ligger med en slagside på cirka 52 grader. Ervik mener det er sannsynlig at redningsarbeidet vil ta mer enn en uke, men understreker at det er vanskelig å gi et tidsanslag.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Cruiseskipet Aurora passerer Hoegh Osaka

Cruiseskipet Aurora passerer Hoegh Osaka søndag kveld.

Foto: PETER NICHOLLS / Reuters

– Stort sjømannskap

Grunnstøtingen skjedde i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

Alle de 25 som var om bord på skipet ble reddet av kystvakta. Kun to personer skal ha blitt lettere skadet, ifølge BBC.

Til tross for at hendelsesforløpet forut for grunnstøtingen foreløpig er uklart, berømmer Skiaker losen og kapteinen for måten de håndterte situasjonen på.

– Losen og kapteinen tok beslutningen om å redde skipet og mannskapet ved å sette det på grunna. Dette var et eksempel på dyktighet og stort sjømannskap på vegne av vårt mannskap under utfordrende omstendigheter, sier Skiaker.

Han påpeker at det foreløpig er for tidlig å spekulere på årsaken til at kapteinen og losen valgte å styre skipet på grunn.

Skal finne loggene

– Vi har ingen offisielle uttalelser fra los og kaptein. Nå er det redningsmannskaper og britiske myndigheter som styrer saken og avhørene. Når skipet er tilstrekkelig stabilisert, vil redningsarbeidere og marineingeniører gå inn og finne loggene og opptaksbåndene. Vi ønsker selvfølgelig å få hvite hva som er årsakene til stabiliseringsproblemene, sier pressetalsmann Ervik.

Rederiet bekrefter at det ikke har lekket olje, eller noe annet, fra den 51.000 tonn tunge havaristen. Skiaker sier til BBC at skipet kun var en tredelt fullt da ulykken skjedde.

Hugh Shaw i The Maritime Coastguard Agency (MCA) sier man vil bruke de neste dagene på å gå om bord i skipet for å undersøke om lasten har flyttet på seg, og vurdere om dette vil påvirke arbeidet med å slepe Höegh Osaka av grunna.

Rederiet regner med at skipets påbegynte reise til Tyskland og Midtøsten ikke kan gjennomføres som planlagt.

Created by InfoDispatcher

Video: Ifølge Höegh Autoliners tar ikke det grunnstøtte skipet inn vann og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen.

SISTE NYTT

Siste nytt