– Vi tar hele ansvaret for utslippet, vi vil rydde opp, og hvis folk har rettmessige krav for skader vil vi etterkomme disse. Vi kommer til å være svært opptatte av dette, sier oljeselskapet BPs toppsjef, Tony Hayward, til nyhetsbyrået Reuters.
Det antas at nesten 5000 fat olje lekker ut hver dag fra stedet hvor selskapets plattform «Deepwater Horizon» sank 22. april.
Ferske satellittbilder fra NASA viser at oljen truer USAs kystlinje i Mexicogolfen.
Floridas guvernør Charlie Christ erklærte fredag kveld unntakstilstand i de av delstatens regioner som vender mot Mexicogolfen. Christ følger dermed
.Utslippene nådde fredag områder med
.Amerikanske myndigheter varsler nå at de vil sette inn militære styrker mot oljesølet.
Les også:
Kan bli borestopp
Katastrofen inntraff da en av BPs oljeplattformer begynte å brenne og sank i forrige uke.
BPs toppsjef vedgår at utslippet kan stoppe tidligere planer om å åpne opp for oljeboring i områder som i dag er blokkert.
Fiskeindustrien i Louisiana kan tape summer tilsvarende 15 milliarder kroner på oljeutslippene, ifølge analytiker Neil McMahon. Turistindustrien i Florida kan tape opp mot 18 milliarder kroner.
I dag gjorde en av president Obamas rådgivere det klart at all ny
.– Håndteringen avgjør
Obama uttalte fredag kveld at oljeboring innenlands fortsatt er en viktig del av amerikansk energipolitikk, men at alt må gjøres på forsvarlig vis.
BP-sjef Hayward mener det er rett og rimelig at utslippet fører til en debatt om oljeboring i delene av Mexicogolfen med dypere hav.
Saken fortsetter under bildet
Nå håper han måten oljeutslippet håndteres på kan gi folk troen på at boring er forsvarlig.
– Hva utfallet av debatten blir, tror jeg avhenger av hvor flinke vi er til å håndtere denne hendelsen, uttaler BP-sjefen.
Les også:
Skjerper sikkerheten
Obama uttalte fredag kveld at fremtidige letekontrakter for olje til havs vil være underlagt strengere sikkerhetsregler, for å forhindre og kontrollere utslipp.
Hayward tror det kan bli krav om bedre testing av utstyr som skal forhindre utslipp.
Det er i dag svært sjelden det oppstår feil ved slikt utstyr, som blir testet med jevne mellomrom.
Analytikere tror det kan bli endringer i reglene for hvem som får drive lisenser i delene av Mexicogolfen med dypere hav.
Myndighetene kan komme til å begrense driftslisensene til større selskaper, som BP, som har midlene og den operasjonelle kapasiteten til å håndtere store opprydningsoperasjoner.