Hopp til innhold

Avviser regelbrudd ved batteritransport

Det savnede Malaysia Airlines-flyet hadde litium-ionbatterier kjent for å selvantenne som en del av lasten. Flyselskapet avviser at de har brutt noen regler.

Mannskaper speider etter flyet

SPEIDER: Australske myndigheter sier at mye av letingen nå foregår ved at mennesker speider ut av fly og skip. Her japanske soldater som speider ut av lasterommet på et militærfly over leteområdet.

Foto: Koji Ueda / AP

Flyselskapet bekrefter selv at det var slike batterier i lasterommet.

– Vi fraktet noen små litium-ionbatterier, sa sjef for Malaysia Airlines Ahmad Jauhari Yahya på en pressekonferanse og understreket at det ikke var store batterier.

Siste om letingen: Følg saken fortløpende i NRKs nyhetssenter

Uttalelsen kom på spørsmål fra journalister i Malaysia, og til tross for at den sammen flyselskapssjefen for fire dager siden hadde uttalt at det ikke var noe som helst i lasten som kunne være farlig.

Malaysia er ett av flere land som produserer de svært vanlige batteriene som blant annet brukes i mobiltelefoner og datamaskiner.

Dermed er det ikke så unaturlig at det savnede flyet som fløy på Malaysia Airlines rute MH370 hadde med seg slike i lasterommet på vei ut av landet.

Utbrent Dreamliner-batteri

UTBRENTE BATTERIER: Etterforskerne undersøkte hva som førte til den unormalt høye temperaturen i batterier om bord på Dreamliner-fly.

Foto: HANDOUT / Reuters

Likevel settes det spørsmålstegn ved om noe i lasten kan ha vært en del av årsaken til at flyet nå er forsvunnet.

Flere hendelser med selvantennelse

Det amerikanske nettstedet The Daily Beast skriver om hvordan luftfartsmyndighetene i USA nøye følger med på hendelser knyttet til slike batterier.

Blant annet har mange av de tidlige problemene med Boeings Dreamliner-fly vært knyttet til slike litium-ionbatterier.

Boeings 787 driver mye mer av flyets systemer med elektrisitet i stedet for hydraulikk, og har derfor kraftige batteripakker. Ved flere anledninger har slike litium-ionbatterier begynt å utvikle varme, røyk og brann.

I oversikten over hendelser med slike batterier fra luftfartsmyndighetene i USA (FAA) kommer det også fram hvordan slike batterier tok fyr i lasterommet på et godsfly fra UPS i USA.

Flere passasjerer har også opplevd at batterier til mobiltelefoner og lommelykter plutselig tar fyr.

The Daily Beast understreker at ingen vet på dette tidspunktet om batterier kan være knyttet til hendelsene med Malaysia Airlines rute MH370, men de mener de har snakket med kilder som sier at innholdet i lasterommet på flyet vil kunne være viktig for etterforskerne.

Flyselskapet: – I tråd med alle regler

Det malaysiske nyhetsnettstedet Malaysiakini var blant de første som skrev om batteriene.

De trekker frem hvordan sjefen i flyselskapet for noen dager siden først svarte at flyet ikke hadde noen som helst farlig gods om bord, men dro fram at de hadde med seg mangofrukt.

– Batteriene er ikke farlig gods i seg selv ... de er ikke definert som det ifølge ICAOs regler, siterer de Malaysia Airlines-sjef Ahmad Jauhari Yahya på.

Flyselskapssjefen hevdet overfor avisa at batteriene var pakket etter alle regler og retningslinjer fra blant annet ICAO som er den internasjonale luftfartsmyndigheten, og at slik transport er veldig vanlig – noe som ikke bare Malaysia Airlines gjør.

Etter oppslagene i malaysisk og internasjonale medier har Malaysia Airlines lagt ut en melding på sine nettsider om hendelsen med MH370 der de understreker at batteritransporten var etter boka.

– Malaysia Airlines ønsker å klargjøre at litium-ionbatteriene om bord på flyet MH370 den 8. mars 2014 var i tråd med kravene fra International Civil Aviation Organisation (ICAO) og International Air Transport Association (IATA) for ikke-farlig gods.

Australsk Orion-fly klart for leting etter MH370

ORION-FLY: Flere overvåkingsfly av typen P-3 Orion bidrar nå med lange tokt over det enorme leteområdet i havet.

Foto: Greg Wood / AFP

Samtalene fra de siste 54 minuttene

Lørdag fortsetter letingen etter det savnede flyet inn i den tredje uken etter forsvinningen.

Australske myndigheter som koordinerer leteaksjonen rundt området hvor det ble sett mulige spor av vrak på satellittbilder sier at det i dag vil delta minst seks fly og flere skip i leteaksjonen.

Det norske bilfrakteskipet Höegh St. Petersburg fortsetter å bidra i leteområdet.

Leteområdet med Hoegh St. Petersburg på kart

NORSK SKIP: Sturla Henriksen i rederiet Höegh viser torsdag på et kart hvor skipet deres har gått for å søke etter mulige vrakdeler.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Søket gjøres med folk som ser fra dekk. Skipet er 25 meter høyt, og dermed gir det oss god utsikt slik at vi kan se langt over store områder sier Olav Sollie fra rederiet Höegh til australske ABC.

Australia sier de vil bidra til letearbeidet til det ikke lenger er håp.

– Leteområdet er i en veldig avsidesliggende del av havet, men vi vil fortsette letingen til vi er helt sikre på at det ikke nytter å lete mer – og den dagen er ikke nært forestående, sier fungerende statsminister Warren Truss til nyhetsbyrået AP.

Fredag kom det fram hvordan det savnede flyet hadde kommunisert helt fra det lettet til det forsvant både på radiosamband og i andre tekniske systemer.

Les også: Samtalene fra de siste 54 minuttene frigitt

Samtalene mellom piloten på den savnede Malaysia-flyet og lufttrafikkpersonalet var rutinepregede den siste timen før flyet forsvant, viser samtaleloggen som den britiske avisa The Telegraph har fått tak i.

Opptakene går fra passasjerflyet MH370 kjørte ut på rullebanen til pilotens siste beskjed 54 minutter senere: «Greit, God natt».

Ifølge avisa skal en rekke eksperter ha vurdert samtalene som helt normale, med unntak av to ting.

Det ene var at piloten gjentok opplysninger om flyets høydeposisjon. Denne beskjeden var ifølge den britiske flygeren Steve Landells unødvendig fordi opplysningene allerede var gitt seks minutter tidligere.

Landells understreker samtidig at dette kun kan være en forglemmelse fra pilotens side.

SISTE NYTT

Siste nytt