– Har funnet verdens største dinosaur

Forskere har funnet rester etter det de tror er den største skapningen som noen gang har gått på jordens overflate.

Tegning av Sauropod

En tegning for vitenskapsmagasinet Science av en dinosaur fra Sauropod-gruppen, den samme gruppen som den nye kjempedinosauren tilhørte.

Foto: Image Copyright AAAS/Science/ Illustration: Carin L. Cain / Ap

En gruppe paleontologer har funnet fossile benrester av dinosauren i en ørken i Argentina, skriver BBC.

Basert på størrelsen av det enorme lårbenet har forskerne regnet ut dinosauren var 40 meter lang og 20 meter høy. Anslagene går ut på at den veide 77 tonn.

– Gitt størrelsen på disse benene, som er større enn på noe annet kjent kjempedyr, er den nye dinosauren det største dyret man vet har gått på jordens overflate, sier en forskerne til BBC.

Artikkelen fortsetter under tweeten.

Laster Twitter-innhold

Levde i Patagonias skoger

Kjempedinosauren levde i det som da var skogene i Patagonia for mellom 95 og 100 millioner år siden.

Foreløpig har ikke den enorme dinosauren fått noe navn.

– Den vil få et navn basert på dens storhet og for å ære både regionen og bøndene som gjorde oss oppmerksomme på funnet, sier forskerne.

Overtar etter Argentinosaurus

Ariel Aranda og Argentinosaurus

Fire år gamle Ariel Aranda i 1989 sammen med beina av det som en da var verdens største dinosaur, Argentinosaurus.

Foto: v / Reuters

Gjennom årene har det vært flere kandidater til tittelen «Verdens største dinosaur».

Den som hittil har hatt tittelen er Argentinosaurus, en annen dinosaur som ble funnet i noenlunde det samme området i Argentina og som skal ha veid opptil 70 tonn.

Både Argentinosaurus og den nyfunne kjempedinosauren tilhører dinosaur-gruppen Sauropoder, en gruppe som ofte omtales som langhalser.

Tross størrelsen blir den nye dinosauren liten i forhold til verdens største levende dyr, blåhvalen, som kan veie opptil 200 tonn.

Funnet av bonde

De første funnene av de fossile benene ble gjort av en lokal bonde i ørkenen i La Flecha, cirka 250 kilometer vest for Trelew i Patagonia.

Deretter ble benene gravet ut av en gruppe paleontologer fra Museum of Palaeontology Egidio Feruglio, et lokalt museum.

De fant skjelett-rester av sju dinosaurer, til sammen rundt 150 ben.

Forskerne beskriver benene som i en «oppsiktsvekkende tilstand».

Se BBC-innslag av hvordan Argentinosaurus så ut.