Hopp til innhold

– Flyopplært kinesisk passasjer etterforskes

En 35 år gammel kinesisk flypassasjerer skal være i politiets søkelys etter forsvinningen av flyet fra Malaysia Airlines.

Letemannskaper og innfelt kart

SØKER: Indonesisk redningsmannskaper søker i Andaman-sjøen. Det innfelte kartet er laget av datajournalister i WNYC, og viser 634 flyplasser i 26 land der flyet teoretisk sett kan ha landet med angitt rekkevidde og krav til rullebane for Boeing 777.

Foto: Chaideer Mahyuddin/AFP, WNYC (innfelt grafikk)

Mannen tilhører uigur-minoriteten i Kina, og skal i 2006 ha fått opplæring i flysimulator i Sverige, skriver The Sydney Morning Herald, som siterer malaysiske Harian Metro.

Malaysia Plane

HÅP: Barn skriver meldinger på et 60 meter langt banner med gode ønsker for de involverte i flymysteriet.

Foto: Wong Maye-E / Ap

Han er foreløpig ikke mistenkt for å ha stått bak kapringen av det savnede flyet, men etterforskes som de andre passasjerene om bord i flyet, skriver avisa.

Alt om det savnede passasjerflyet

Beskyldt for terrorisme

Den muslimske uigur-minoriteten holder til i Xinjang-provinsen som ligger nordvest i Kina. De snakker tyrkisk og har kjempet for selvstendighet siden kommunistenes maktovertakelse i 1949.

Tidligere i år ble uigurene beskyldt for å ha stått bak terrorangrepet mot en jernbanestasjon i Yunnan-provinsen. 29 mennesker mistet livet i angrepet.

Undersøkte flysimulator

Malaysiske myndigheter opplyser søndag at politiet har gjennomsøkt huset til de to pilotene på flyet. De har også undersøkt kapteinens flysimulator som han har hjemme, men understreker at dette er «vanlig prosedyre».

Politiet har også snakket med familiemedlemmer av piloten.

Statsminister Najib Razak kunngjorde lørdag at det nå er besetningen og passasjerene på flyet som er i etterforskernes søkelys.

Dette fordi alt nå tyder på at bevisste handlinger ligger bak forsvinningen.

Kommunikasjonsutstyret om bord i Malaysia Airlines-flyet ble slått av da flyet var like ved Malaysias østkyst, ifølge Razak. Flyet snudde deretter vestover og forsvant ut av Sør-Kina-havet.

– En ting som plager meg i stor grad er det faktum at et uidentifisert fly kunne navigere tilbake over Malaysia og ut i havet uten noe fysisk svar. De fulgte ikke med, sier sikkerhetskonsulent Chris Yates til nyhetsbyrået AP.

Artikkelen fortsetter under kartet:

Passasjerfly forsvant

Terrorcelle kan ha kapret flyet

En teori om at en malaysisk terrorcelle står bak forsvinningen av det savnede Malaysia Airlines-flyet blir nå etterforsket, ifølge Sunday Telegraph.

Bakgrunnen er opplysninger den terrordømte briten Saajid Badat har gitt under flere rettssaker, senest forrige uke i en rettssak i New York mot svigersønnen til Osama bin-Laden.

Ifølge Badat planla en islamistisk terrorcelle i Malaysia å gjennomføre et lignende angrep som 11. septemberangrepene mot USA, skriver Sunday Telegraph. Han hevder cellen besto av fire eller fem personer, og at en av dem var pilot.

Skobombe

Cellen skulle ta i bruk en skobombe under aksjonen, og Badat hevder han ga en av dem en slik bombe under et opphold i Afghanistan.

Han hevder hjernen bak den malaysiske cellens planer var Khalid Sheik Mohammed, som planla 11. septemberangrepene.

Badat ble selv i 2005 dømt til 13 års fengsel for å ha lagt planer om å sprenge et passasjerfly mens det var i lufta. Han sto i ledtog med den såkalte skobomberen, Richard Reid, som forsøkte å sprenge et fly i lufta i desember 2001.

Innstiller leting

India innstilte søndag letingen etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines etter en forespørsel fra malaysiske myndigheter. Bakgrunnen er at Malaysia nå gjennomgår hvordan leteaksjonen skal fortsette.

– Det er mer en pause. De malaysiske myndighetene holder på med å vurdere situasjonen. De ser på om det skal gjøres endringer i søkeområdet, sier en talsmann for den indiske marinen.

Mulige landingsplasser

Datajournalistene i WNYC i New York har brukt en dugnadslaget database over flyplasser laget av flysimulatorentusiaster til sjekk av forhold rundt flyet til Malaysia Airlines.

Sjekken viser at med angitt rekkevidde/reisetid og krav til rullebane for Boeing 777 kan flyet teoretisk sett ha landet på 634 forskjellige steder i 26 land:

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «MH370 - rullebaner (embed WNYC)» i nytt vindu

SISTE NYTT

Siste nytt