Avisen har fått tilgang til et brev EUs daværende miljøkommissær Janez Potocnik sendte til industrikommissær Antonio Tajani, der Potocnik varsler om uregelmessigheter i utslippstestene i flere europeiske land.
Miljøkommissær Janez Potocnik ba EU-kommisjonen om å slå ned på juksingen med utslippstall.
Foto: JOHN THYS / Afp«Det er betydelige forskjeller på de autoriserte utslippene og det som faktisk registreres på veiene,» skriver Potocnik.
Volkswagen innrømmet i september å ha utstyrt elleve millioner biler med en programvare som gjør at bilene viser lavere utslipp av helseskadelige stoffer når de testes.
«Vi havner ofte i en ukomfortabel situasjon når vi må forsvare det som oppfattes som mangel på handling fra kommisjonen og medlemslandene,» skriver Potocnik videre.
Han ber Tajani om å slå ned på jukset og kreve opprydding hos bilprodusentene.
Oppdaget i 2011
Både Potocnik og Tajani skal ha fått et brev av Danmarks miljøvernminister Ida Auken en måned tidligere, der Auken kritiserer EU-kommisjonen for å ha utsatt veibaserte utslippstester til 2017.
Avvikene ble oppdaget allerede i 2011, og Potocnik og Auken sier de i flere år forsøkte å få EU til å rydde opp i sitt eget testsystem.
– På den tiden handlet alt om finanskrisen og euroen. I den situasjonen må man velge sine kamper med omhu, sier Auken til Financial Times.
Volkswagen har varslet en tilbakekalling av 8,5 millioner biler i Europa. Konsernsjef Martin Winterkorn har trukket seg, og et titalls ledere er suspendert.
Selskapet risikerer en bot på opptil 150 milliarder kroner i USA, og etterforskes av myndighetene i Tyskland.