Hopp til innhold

- Finner nok aldri hele flyet

Letemannskapene har fisket opp over 400 vrakdeler av Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet. Etterforskerne tror imidlertid at de aldri vil klare å finne hele flyet.

Air France

Letemannskapene har nå funnet 400 vrakdeler fra Air France flight 447 som forsvant over Atlanterhavet 31. mai.

Foto: HO / AFP

Etterforskningsleder Paul-Louis Arslanian sa på en pressekonferanse ved Le Bourget-basen utenfor Paris onsdag at de er forsiktige optimister.

- Målet er å forstå hva som skjedde og det ser litt lysere ut nå enn de første dagene. Men det er ennå for tidlig å slå fast hva som faktisk skjedde, sa han.

Les også: - Hadde ikke tid til å feste beltet

- Vil ikke finne hele flyet

Air France flight 447 var på vei fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris 31. mai da det plutselig forsvant fra radaren et sted over Atlanterhavet.

Les også: Air France-flyet minutt for minutt

Ifølge Arslanian stammer vrakdelene som er funnet fra ulike steder på flyet, men ønsket ikke å gå inn på hvor store vrakdelene er eller i hvilken stand de er funnet i. Vrakdelene blir samlet i byen Recife i Brasil.

Paul-Louis Arslanian

Etterforskningsleder Paul-Louis Arslanian.

Foto: JACQUES BRINON / AP

Letemannskaper fra Brasil, Frankrike, USA og en del andre land har systematisk lett etter vrakdeler fra Airbus A330-flyet både på og under havoverflaten.

- Vi er nesten sikre på at hele flyet ikke vil bli funnet, sa Arslanian.

Les også: Ingen terrormistenkte om bord

Har funnet 50 omkomne

Nok en omkommet fra AF 447 ble funnet i går. Dermed er antallet som er funnet oppe i 50, ifølge brasilianske myndigheter.

Les også: Omkomne frakta til land

Obduksjonen av flere av de omkomne viser ifølge den brasilianske avisen O Estado de S. Paulo at de omkomne har en rekke bruddskader.

- Flere bruddskader i armer, bein og hofte er en god indikator på at flyet har brukket opp i flere deler mens det var i lufta, spesielt hvis man i tillegg finner flere større vrakdeler, sier Frank Ciacco, en tidligere rettsmedisinsk ekspert ved det amerikanske Transportation Safety Board.

Ifølge avisen ble en del av de omkomne i tillegg funnet med lite eller ingen klær.

- Hvis flyet har gått i oppløsning i lufta, vil klærne rett og slett bli revet av, sier Jack Casey, en amerikansk ekspert på flysikkerhet og tidligere etterforsker.

Han støtter synet på at flere bruddskader indikerer at flyet gikk i oppløsning.

Fortsatt ikke funnet «de svarte boksene»

Flyets «svarte bokser» er fremdeles ikke funnet og befinner seg trolig et sted i dypet av Atlanterhavet. De to boksene vil kunne gi svar på hva som skjedde like før ulykken og hva som skjedde med flyet.

Franske skip søker etter boksene med undervanns-avlyttingsutstyr lånt fra den amerikanske marinen. Signalene fra de svarte boksene kan bli fanget opp på to kilometers avstand. Boksene vil fortsette å sende ut signaler i to uker til, deretter vil signalene gradvis bli svakere.

Ifølge Arslanian søker de i et område med en radius på 80 kilometer.

Air France-ulykken

Flere vrakdeler fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet ble i dag plukket opp av den brasilianske marinen.

Foto: HO / AFP

- Dette er en av de verste tilfellene noen sinne for etterforskning av en ulykke, sa Arslanian.

Fire nordmenn

Alle de 228 om bord, 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer, forsvant med flyet. Fire av passasjerene var nordmenn.

Les også: Savnede passasjerer fra 32 land

Karsten Moholt (58) og sønnen Karsten Aleksander Moholt (35) var på vei hjem til Norge fra en forretningsreise til Brasil. Karsten Moholt var daglig leder i firmaet Karsten Moholt AS i Bergen, og sønnen var senioringeniør i samme firma.

Kristian Berg Andersen (37) fra Oslo var ansatt i StatoilHydro.

Norsk-britiske Alexander Bjorøy (11) var også om bord. Han hadde vært på ferie hos foreldrene som bor i Brasil og var på vei tilbake til kostskolen i England.

Les også: Alt om Air France-ulykken

SISTE NYTT

Siste nytt