Hopp til innhold

- Hadde ikke tid til å feste beltet

Vrakdeler fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet kan tyde på at ulykken inntraff veldig brått.

Vrakdeler fra Air France-ulykken viser ubrukte klappseter.
Foto: HO / AFP

Fortsatt er verken ferdskriveren eller taleregistratoren funnet, dermed florerer ryktene om hva som kan ha skjedd i verdens aviser.

Kan ha brukket i to

I går lanserte den britiske avisen Times Online teorien om at flyet kan ha brukket i to i lufta. Havariutredere argumenterer i avisen med at vrakdeler fra flyet er fordelt i to større grupper cirka åtte mil fra hverandre noe som kan tyde på at flyet har brekt i to i 11 000 meters høyde.

Den brasilianske avisen O Globo har snakket med en ekspert som peker på at bildene viser at flere av setene der kabinpersonalet skulle ha sittet ikke hadde vært i bruk, noe som kan tyde på at ulykken kom brått på personalet om bord på Airbus-flyet som styrtet natt til 1. juni.

– Ulykken kom brått på

- Det tyder på at kabinpersonalet var et eller annet sted i korridoren. Ved alarmsignal om en eller annen plutselig risiko – som for eksempel turbulens – skulle besetningen ha sittet fastspent på sine plasser, sier den tidligere piloten Carlos Ari Germano, som også har skrevet en bok om flykatastrofer, til O Globo ifølge Aftenposten.no .

I alt 50 lik er funnet etter flyulykken. Det var i alt 228 personer om bord i flyet da det styrtet i Atlanteren mens det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris den 31. mai.

Militæret i Brasil har foreløpig satt 25. juni som sluttdato for søket.

SISTE NYTT

Siste nytt