Hopp til innhold

Tre urpremierer for de minste

Tre urpremierer så dagens lys på Trøndelag Teater 24. november. Tre musikere, tre skuespillere og tre fugler. Trilogien: Du skal få høre fuglesang innfridde med god margin.

Teater Fot: Du skal få høre fuglesang

Teater Fot: Du skal få høre fuglesang er spesiallaget for de minste.

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK

Vi ble geleidet ned i Teaterkjelleren, en scene i bunnen av Trøndelag Teater. Tre meget spente spurver tok oss med. De tre skuespillerne skal i nært møte med de aller minste opptil til to år og sørge for at de stortrives.

Her er nesten alt fremmed og nytt. Lukt, lyder, bevegelser og merkelige typer, er ikke akkurat dagligdags. Det er sårbart, for forskrekkelse er like smittsomt som latter.

Riktig stemning

Vi kommer inn i spurvenes verden, passe forsiktig. Klangen, lyset og stemninga er lun og forventningsfull. Musikerne, spurvene og handlinga drar godt sammen.

Det kanskje mest spennende trekket fungerer godt. De ørsmå, krabbende og sittende og springende tilskuerne blir invitert med i spurvenes verden, ut på gulvet sammen med musikere og skuespillere, og de blir med, mer og mer.

Du skal få høre fuglesang

Skuespillerne gjør en glimrende jobb

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK

Teater Fot

Du skal få høre fuglesang er en trilogi laget av Teater Fot i samarbeid med Trøndelag Teater. Ide og regi har Teater Fots kunstneriske leder, Lise Hovik. Hun er dramapedagog ved Dronning Mauds Minne, som er en høgskole for førskolelærerutdanning.

Hennes ide er å lage teater spesialskrevet for barn. Hennes verktøy denne gang, er lite tekst, mye dans og musikk.

Nattergal

Fra Nattergal

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK

Glitrende samspill

Det andre stykket i trilogien er Nattergal, skrevet for de fra tre til fem år. Her er handlinga sydd rundt ei bortskjemt prinsesse, i fuglenes verden og jakten på nettopp nattergalen.

Her går det litt villere for seg. Her er hele bandet EnEnEn med. En trio som leverer individuell improvisasjon og lekent samspill samtidig. Og de klarer å gjøre musikken som noe langt mer enn en musikalsk forsterkning av et skuespill.

De er virkelig en del av spillet.

Musikken smyger, markerer, stanser, fargelegger, bestemmer og preger i godt samspill med skuespillerne og omvendt. Og de små er med, også her.

Michael Duch, Tor Haugerud og Eirik Hegdal

Michael Duch, Tor Haugerud og Eirik Hegdal i EnEnEn

Foto: Lars Erik Skjærseth / bilder fra en øvelse / NRK

Hakkende spetter

Den tredje delen er for de fra seks til ni år.

Vi møter tre hakkespetter som skal vise seg fram, konkurrere, hakke. Her er det intriger eller mobbing som gjelder, blant annet, men det er plass for anger og bot også. De tar til vettet.

Dansen er på sitt beste. Godt fundert og fint utført. Også her er musikerne selvfølgelig på hugget.

Hakkespettene kunne kanskje ha fått litt mer dramatikk i seg og litt roligere tempo. Det var så altfor fort over.

Men uansett. Dette er en sjeldenhet og skal pågå fram til 12. desember.

Hør anmeldelsen her