Student hetses på nett

En student ved NTNU sendte epost til 30.000 medstudenter. Nå føler han seg hetset på Facebook.

Facebook

I løpet av kort tid eksploderte saken, og ble ett nettfenomen. Det ble dannet Facebook-gruppe og over 3.300 personer har meldt seg inn.

Foto: Skjermdump

Rett før helgen mistet Gard Olve Sagen pulsklokka han hadde fått av sin samboer.
Han tok saken i egne hender og sendte ut etterlysnings-beskjed til alle brukerne av NTNUs It´s learning-system. E-posten kan leses i faktaboksen til høyre.

I løpet av kort tid eksploderte saken, og ble ett nettfenomen. Det ble dannet Facebook-gruppe og over 3.300 personer har meldt seg inn.

– For det første skjønner jeg ikke at det er morsomt i det hele tatt. Det går på meg, mitt navn og bilder av meg, og det er ikke gøy, sier Sagen.

På gruppa laster medlemmene opp bildemontasjer av kjente personer med pulsklokke.

– Jeg ser humoren i dette, men synes det har gått for langt.

Sagen forteller også at han har blitt kontaktet av folk som ønsker å lage t-skjorter etter hendelsen.

– Forbudt

It´s learning er en læringsplattform utviklet spesielt for undervisningssektoren hvor lærere og studenter kan sende beskjeder til hverandre.

Knut Veium, seksjonsleder for studieadministrative støttesystemer, sier det ikke er lov å sende ut en slik felles-beskjed.

– Vi har et IT-reglement som studentene skriver under på når de får tilgang til våre datasystemer. Der står det at det ikke er lov til å sende beskjeder til alle brukerne.

Det er skolen selv som setter begrensninger, men Veium mener det ikke er så enkelt.

– Av og til er det behov for å sende mail til mange, men det betyr ikke alle. Teknisk sett kan det være vanskelig å forandre på dette.

Ifølge Veium vil Sagen få seg en advarsel, og slike tilfeller kan i verste fall føre til utestenging.

–Det har aldri skjedd før. Men om en student ikke har tilgang til våre datasystemer blir det vanskelig å være student.

– Dårlig nettvett

Sagen kontaktet administratoren av gruppa, men han klarte ikke å stenge den da så mange meldte seg inn. Han liker ikke at denne saken har blitt blåst opp.

– Jeg har ikke blitt kjendis frivillig, og hadde det vært opp til med hadde Facebook-gruppa vært fjernet.

Han har kontaktet Facebook, men ingenting har blitt gjort.

Sagen innrømmer å ha vist dårlig nettvett, men mener han har lært nå.

–Jeg tok saken i egne hender, men angrer selvfølgelig på det nå. Det var lite gjennomtenkt og jeg viste dårlig nettvett. Men jeg beklager virkelig ovenfor de som føler seg støtet av meldingen, og selvfølgelig vil jeg si unnskyld for at jeg misbrukte it´s learning, sier Sagen

– Kanon mot en spurv

Informasjonsdirektøren i post og teletilsynet, Nettvett, Elisabeth Aarsæther mener at folk må begynne å tenke seg om når de bruker sosiale medier.

– Det virker som at alle har vært dumme i denne saken. For det første er det nødvendig å tenke på hvem man sender beskjeder til, ville jeg ha sendt denne beskjeden i det virkelige liv. Men det er lov å dumme seg ut i det virkelig liv, så da må det være åpning for det på internett også, sier Aarsæther.

Hun mener at de som opprettet gruppa på Facebook for å hetse Sagen ikke forstår bruken av sosiale medier.

– Å reagere med en kanon mot en spurv er sjeldent særlig lurt. De som står bak denne gruppa forstår ikke at det kan ta helt av, som det tydeligvis har gjort her. Man må huske å ta ansvar for det man sier, uansett om det er på internett eller i det virkelige liv.

Har lært

Sagen er glad det var han som fikk oppleve dette, og ikke andre.

– Jeg takler dette og forstår hva som skjer, men hva om jeg hadde blitt mobbet før eller vært en psykisk svak person? Hadde det gått bra da?

Han har vært i kontakt med politiet, men ifølge Sagen hadde ikke de tid til å ta hånd om denne saken.

Sagen mener folk ikke forstår.

– Jeg tror ikke folk skjønner at alt dette går utover et menneske.

Han har iallefall lært.

– Jeg kommer aldri til å sende ut en slik beskjed igjen, sier Sagen.