Det kommer fram i en ny undersøkelse fra
.Seks av ti godkjent
– Vi har undersøkt 76 kommuner, og blant dem de 51 med over 20.000 innbyggere. Det viset seg at seks av ti hadde godkjent servicenivå, sier fagdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet.
LES OGSÅ:
For å bli godkjent må kommunen gi innbyggerne svar i to av tre tilfeller. Steinkjer ble best i Trøndelag, og blant de beste på landsbasis. Kun ett poeng unna tredjeplassen.
– Fokus på service
– Vi har alltid service i fokus, og tenker mye på innbyggerne. De skal få de tjenestene og den servicen de fortjener, og kanskje det lille ekstra, sier Lillian Høisæther, som er leder ved servicetorget i Steinkjer kommune.
Hun skryter av sine ansatte.
– De som sitter i front, og møter publikum er kjempegode på service. Derfor er det kjempeartig at de får en så positiv tilbakemelding, sier hun til NRK.
Oppdal verst
Trondheim kommune ble så vidt godkjent, mens en trøndersk kommune falt helt gjennom i Forbrukerrådets undersøkelse. Nemlig Oppdal kommune.
– Når du får svar på mindre enn halvparten av henvendelsene er det for dårlig, sier Terje Kili i Forbrukerrådet om resultatet fra Oppdal.
Turid Dørum er leder ved servicetorget i Oppdal kommune, og hun ble veldig trist da hun fikk vite resultatet.
– Ja, det var min første reaksjon. I fjor endte vi på tredjeplass, og nå ble vi sist. Jeg vet ikke hva som har skjedd, sier hun.
Får ikke svar
Undersøkelsen viser særlig at Oppdal kommune er dårlige til å svare på e-poster de får inn.
– Det tar lang tid før vi svarer, og tre av fire får ikke svar i det hele tatt. Sånn skal det ikke være i Oppdal kommune, og nå må vi skjerpe oss, slår Turid Dørum fast.