Hopp til innhold

Steinkjer best i service-test

Steinkjer er blant kommunene her i landet som yter best service til befolkningen.

Service Steinkjer

Steinkjer kommune er flinkest på service i hele Trøndelag.

Foto: NRK

Terje Kili

Terje Kili i Forbrukerrådet skryter av Steinkjer kommune.

Foto: NRK

Det kommer fram i en ny undersøkelse fra Forbrukerrådet .

Seks av ti godkjent

– Vi har undersøkt 76 kommuner, og blant dem de 51 med over 20.000 innbyggere. Det viset seg at seks av ti hadde godkjent servicenivå, sier fagdirektør Terje Kili i Forbrukerrådet.

LES OGSÅ: Kommunene er blitt flinkere

For å bli godkjent må kommunen gi innbyggerne svar i to av tre tilfeller. Steinkjer ble best i Trøndelag, og blant de beste på landsbasis. Kun ett poeng unna tredjeplassen.

– Fokus på service

– Vi har alltid service i fokus, og tenker mye på innbyggerne. De skal få de tjenestene og den servicen de fortjener, og kanskje det lille ekstra, sier Lillian Høisæther, som er leder ved servicetorget i Steinkjer kommune.

Lillian Høisæther

Lillian Høisæher skryter av sine ansatte ved servicetorget i Steinkjer kommune.

Foto: NRK

Hun skryter av sine ansatte.

– De som sitter i front, og møter publikum er kjempegode på service. Derfor er det kjempeartig at de får en så positiv tilbakemelding, sier hun til NRK.

Oppdal verst

Trondheim kommune ble så vidt godkjent, mens en trøndersk kommune falt helt gjennom i Forbrukerrådets undersøkelse. Nemlig Oppdal kommune.

– Når du får svar på mindre enn halvparten av henvendelsene er det for dårlig, sier Terje Kili i Forbrukerrådet om resultatet fra Oppdal.

Turid Dørum

Turid Dørum er trist over at Oppdal var dårligst på service.

Foto: NRK

Turid Dørum er leder ved servicetorget i Oppdal kommune, og hun ble veldig trist da hun fikk vite resultatet.

– Ja, det var min første reaksjon. I fjor endte vi på tredjeplass, og nå ble vi sist. Jeg vet ikke hva som har skjedd, sier hun.

Får ikke svar

Undersøkelsen viser særlig at Oppdal kommune er dårlige til å svare på e-poster de får inn.

– Det tar lang tid før vi svarer, og tre av fire får ikke svar i det hele tatt. Sånn skal det ikke være i Oppdal kommune, og nå må vi skjerpe oss, slår Turid Dørum fast.