Olav Gullvågs manus fra 1961 blir hentet frem og børstet støv av i årets utgave av spelet på Stiklestad, noe regissør Bentein Bårdson mener er på tide:
– Jeg synes det Gullvåg gjorde var veldig spennende. Det er en slags blanding av middelalderspill og moderne dramatikk.
Sammenligner med 9.april
– I år får vi får et nært innblikk i individet. Vi får en smakebit på hvordan det må ha
vært å bo på Stiklestad i påvente av det store slaget.
Bårdson sammenligner dramaet med andre verdenskrig:
– Det føltes sikkert likedan for de som bodde i Norge i tiden rundt 9.april, 1940. Det uungåelige slaget er i emning, og folket må bare vente.
–Som å debutere på nytt
Paul Ottar Haga har spilt større og mindre roller i spelet på Stiklestad hele 33 ganger. Han synes årets oppsetning lover godt:
– Jeg har så å si vokst opp på spelet, og har vært med på utallige forandringer. Men siden jeg aldri har sett stykket fra 1961, blir det nesten som å spille det for første gang, sier Haga.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mye kritikk
I de senere årene har kritikken haglet og høylytte debatter har versjert rundt regissører som har tatt store og nye grep - slik fjorårets regissør Stein Winge fikk oppleve.
Årets regissøren innrømmer at han er redd for å havne i unåde på historisk grunn:
– Jeg hadde blitt lammet av skrekk dersom jeg skulle begynt å tenke på hvilke reaksjoner som kan komme, smiler Bårdson.