Snåsamannen vil ikke testes likevel

Joralf Gjerstad (84) påstår nå at han aldri har sagt at han er villig til å la seg teste, slik Dagbladet skrev lørdag.

Trønder-Avisa mandag 16. august 2010 med Joralf Gjerstad.

Trønder-Avisa skriver mandag at Joralf Gjerstad mener han er feilsitert på Dagbladets forside lørdag.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Lars Helle

Dagbladets redaktør Lars Helle sier Joralf Gjerstad godkjente hele intervjuet.

Foto: Berit Roald / Scanpix

Lørdag brakte Dagbladet nyheten om Gjerstads omvendelse på førstesida. «Nå snur Snåsamannen – TEST MEG før jeg dør».

Dette mener nå Joralf Gjerstad han aldri har sagt.

Benekter testing

Mandag skriver Trønder-Avisa at Gjerstad dementerer Dagbladets forståelse av hva han har sagt.

«– Jeg har ikke skiftet mening», sier Joralf Gjerstad til Trønder-avisas oppslag mandag.

«– Jeg lar meg aldri teste av verken vitenskaps eller folk fra alternative bevegelser, Ikke tale om», sier Gjerstad til Trønder-Avisa mandag.

Henger ikke sammen

Til Trønder-Avisa skal han videre ha uttalt at det er forsideoppslaget han mener er feil.

«– Intervjuet inne i avisa er helt greit, men forsiden stemmer ikke», skal Gjerstad ha sagt til Trønder-Avisa.

Dette rimer dårlig med innholdet i Dagbladets intervju, hvor han er sitert på at han er villig til å la seg teste:

«– Hvis noen vil høre om det unaturlige som skjer rundt meg skal de få møte meg å teste meg før jeg dør», sa Joralf Gjerstad i følge Dagbladet.

Avisas journalist siterte Gjerstad også på at:

«– Det er bedre at jeg forteller ting slik de er enn at folk skal begynne å spekulere etter min død.»

«– Jeg skal stille opp nå. Hvis folk ikke er fornøyde med svarene jeg har gitt, da får de komme hit og møte meg.»

Dette mener altså Joralf Gjerstad er riktig gjengitt.

I Trønder-Avisa presiserer han at «møtet med vanlige folk som oppsøker ham er testing godt nok».

Dagbladets forside lørdag 14. august: Joralf Gjerstad

Joralf Gjerstad mener han er feilsitert på Dagbladets forside lørdag 14. august.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Testet av Cato Schiøtz

Joralf Gjerstad mener det bare er én person som har testet han; høyesterettsadvokat Cato Schiøtz. Det skjedde da Gjerstad-biograf Ingar Sletten Kolloen hadde med seg sin venn, den svært så skeptiske Schiøtz til Snåsa.

Gjerstad ga da Schiøtz beskjed om å ta lommeboka ut av jakken og fiske fram en spar-5, som Schiøtz hadde der. Da ble Schiøtz overbevist, skriver Trønder-Avisa.

17. september lanserer Joralf Gjerstad sin nye bok «Den gode kraften». Her skriver han om folk han har hjulpet.

Den kan vise seg å bli en bestselger, slik som Kolloens biografi, som har solgt flere enn 150.000 eksemplarer.

– Dette handler ikke om Dagbladet

Dagbladets redaktør Lars Helle er skuffet over at Trønder-Avisa faller Dagbladet i ryggen i denne saken.

– Jeg er overrasket over at en ellers god og seriøs avis som Trønder-Avisa gjør noe slikt.

Helle tror uenigheten kommer av at Gjerstad legger noe annet i begrepet test enn Trønder-Avisa tolkning.

– Vi har skrevet at Gjerstad vil la seg teste, men ikke ett ord om hvordan eller hvem som skal teste han. Når Trønder-Avisa bringer inn alternative testere er det en konstruksjon, sier Helle.

Dagens avisoppslag i Steinkjer har fått Lars Helle til å sende en e-post til Trønder-Avisa.

– Denne saken har gått for langt. Jeg stiller meg totalt uforstående til dette.

– Gjerstad godkjente intervjuet

Redaktør Helle er overrasket over at denne saken har eksplodert som den har gjort i dag. Han mener stemningen var god under hele intervjuet.

– Snåsamannen har gått god for intervjuet. Vi hadde to medarbeidere som var hos han lenge. Det var en god tone hele tiden.

Lars Helle tror Gjerstad kan ha fått et behov for å utdype og nyansere sine uttalelser i intervjuet i Dagbladet lørdag.

– Det hender at folk får en slik reaksjon når de ser seg selv på forsida, selv Joralf Gjerstad som jo er ganske medievant.

– Vi har i alle fall ikke gjort noen feil. Hvis det skulle fremkomme noe annet, så er jeg den første til å beklage det. Men jeg har ikke funnet noen slik feil.

«Katta» er klar

Dagbladoppslaget fikk NRK1s vitenskapelige magasin «Schrödingers katt» til å si de var klare til å teste Snåsamannens overnaturlige evner.

– Vi vil gjerne teste det som folk oppfatter som alternativ kunnskap til den vitenskapelige verden, sa journalist Lars Skjønberg i Schrödingers katt til NRK.no lørdag.

Nå blir det neppe noe av.