Nordre avlastningsveg skal gå inn som en del av Trondheimspakken. Den skal gå i tunnell under Skansenløpet og i kulvert, altså nedsenket, gjennom Iladalen. Dette skal finansieres med bompenger. Dermed ser det ut til at bilistene kan vente seg en ytterligere økning i bomringen rundt Trondheim, etter at prisen fra årsskiftet settes opp fra tolv til femten kroner.
Som navnet sier skal Nordre avlastningsveg være med på å få trafikken vekk fra sentrum av Trondheim. Men prosjektet har vært omdiskutet i mange år. Blant annet går naturvernerne sterkt imot den nye vegen som altså et flertall av Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti i går ga grønt lys for. Men både i Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti var det utbrytere.
Den viktigste grunnen til at veien bygges er at en ønsker å avlaste midtbyen for gjennomgangstrafikk. Det sier Almar Aronsen som er prosjektleder for Nordre avlastningsveg i Statens vegvesen.