Folk vil ha luksus i bobil og båt før norgesferien

Parabolantenne, solcelleanlegg og stativ for elsykkel. Lista over ekstrautstyr er lang når mange nå forbereder norgesferie i bobil.

Luksus i bobilen

BAD: Folk betaler blant annet for høy standard på bobil-badet.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

– Folk ser ut til å ha penger å bruke, sier bobilselger Rune Melbø ved Cabo Fritid i Steinkjer.

Som så mange andre bobilselgere har han gode dager. Fjoråret ble en jubelsesong. 2020 var året da salget nærmest eksploderte og «alle» skulle ha norgesferie. Bobil ble et gyllent alternativ til hotell og annen overnatting.

Nå er han og resten av bransjen rustet for nok en sommer med norgesferie.

Folk vil ha samme komfort som hjemme

– Hvitevarer, gode madrasser og fullt utstyrte bad er bortimot som standard å regne i alle nye bobiler, forteller Melbø.

Betaler man mer, får man oppgradert standard. For eksempel vannbåren varme og solcelleanlegg.

– Solcelleanlegg gjør at du kan parkere hvor du vil, uavhengig av strømtilkobling, sier han.

Rune Melbø

BOBILSELGER: Rune Melbø i Steinkjer regner med en hektisk sesong.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Og vi lar oss lett overbevise. Kajakkstativ og heiseanordning for å få kajakker opp på taket høres fornuftig ut. Det samme med diverse alarmer. Eksempelvis gassalarm som utløses ved gasslekkasje.

– Parabolantenne kommer på topp på lista over ekstrautstyr solgt hos oss, sier Melbø.

Oppgradert TV-skjerm er også noe mange ønsker. Oppblåsbart fortelt er nærmest som en selvfølge å regne.

Personbil som henger etter eller oppbevares i bagasjerommet

Den amerikanske trenden med en liten bil i bagasjerommet på bobilen har også kommet til Norge.

– Men vi ser ikke så mye til dette. Bobilene blir for lange og vanskelige å manøvrere på norske veger. Det går ikke med en så lang bobil opp Trollstigen, sier Melbø.

Personbiler og ulike typer hengere etter bobilen kan vi imidlertid forvente å se til sommeren. Selv om dette sjelden er ekstrautstyr.

Desto mer vanlig er det å ha med elsykkel. Og det er viktig for mange at sykkelstativene må være stødige nok til å bære to elsykler.

Når bobilen er parkert er det mange som vil unne seg en bedre middag i nærmeste by.

– Nå kan bobilen stå godt parkert og elsykkelen frakter deg til byen, sier bobil-selgeren.

Samme trend gjelder for fritidsbåter

Også båtbransjen er rustet for norgesferie og forventet stort salg.

Roger Løkvik er daglig leder og eier av Marineteam. Han selger fritidsbåter i og rundt Trondheim.

Grilstad marina

BÅTLIV: Båtfolket kjøper stadig større og mer luksuriøse fritidsbåter.

Foto: Morten Andersen / NRK

Det er en klar trend at båtene blir større og med mer komfort. De fleste ønsker et varmeapparat om bord og en ordentlig toalettløsning.

– Baugpropeller, TV må være plass. Store skjermer og kartplottere er «in», forteller Løkvik.

I fjor solgte han fem fritidsbåter i prisklassen mellom 3 og 5 millioner kroner.

Flere har fått kontroll på økonomien

– Mange har nå egenlikviditet til å kjøpe litt dyrere objekter enn det man har gjort før, sier Vegard Helland, konserndirektør næringsliv i Sparebank 1 SMN.

Han viser til at innskuddsveksten i Sparebanken Midt-Norge var på nesten 14 prosent i 2020.

Har folk urealistiske forventninger om hva de kan kjøpe seg?

– Det tror jeg ikke. Det virker som om folk har et sunt forhold til egen økonomi, sier Helland.

Siden utlånsbransjen er strengt regulert, mener han at det ikke er så lett å ta opp for mye lån. Også forbrukslånsbankene ble regulert for noen år tilbake.

Mange kan stille spørsmål ved hvor god investering båt og bobil egentlig er?

– Det er i alle fall en god investering i fritid, sier Helland.

Om bobil og båt er en økonomisk like god investering er han mer usikker på.

– Men vi har sett at båt og bobil har lang levetid. De årlige kostnadene er håndterbare for de fleste, ifølge banksjefen.