Hopp til innhold

Vil veie lastebiler i fart

Sensorer i bakken skal gjøre det vanskelig for lastebilnæringa å jukse.

Vogntog

Nå kan vogntog bli kontrollert for om de har riktig vekt, mens de kjører langs veien.

Foto: Bjørn Steinar Gundersen, NRK

– Vi vil komme til å få en mye mer målrettet kontroll, sier forskningsleder i Sintef, Terje Moen.

Forskere ved Sintef jobber med en ny måte å plukke ut vogntog som ikke følger forskriftene. Sammen med myndighetene og tungtransportnæringa selv, vil de finne fram til nye metoder for å få stanset verstingene.

– Vi får mulighet til å vite akkurat hvilke kjøretøy som bør vinkes inn, og ikke, sier Moen.

Slik kontrollordningene er i dag, kan det være vanskelig å plukke ut de riktige kjøretøyene til kontroll. Kjøretøy som for eksempel kan være for tungt eller feil lastet.

Forskere ved Sintef ser for seg at løsningen kan være en sensor i bakken, og at den nye teknologien vil effektivisere kontrollene betraktelig.

Vanskeligere å slippe unna

Målingene skal gjøres mens kjøretøyene er i fart, skriver forskningsbladet Gemini

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Kontroll på Håbakken

Å ikke ha for stor last, men riktig vekt er viktig for sikkerheten langs veiene.

Foto: Anna Gytri

Teknologien går blant annet ut på at en spesiell kabel med sensorer freses ned i asfalten, og at denne gir informasjon videre om vekten til kjøretøy som passerer.

Nummerskiltgjenkjenning er også inn i bildet

– Dette blir langt mer presist mot dagens ordning hvor alle tunge kjøretøy må vinkes inn til en kontrollstasjon. Bilene vinkes inn til kontrollstasjonen er fylt opp, da får resten kjøre forbi. Det betyr at biler som kanskje burde vært kontrollert får passere, mens det blir brukt unødig tid på kjøretøy som det ikke er noe galt med, sier Moen.

Luker bort juks

Det er sjåførens ansvar at en trailer er riktig lastet i forhold til kjøretøyets evner.

Lastebilnæringa ser i følge Gemini positivt på prosjektet fordi det kan bidra til mer rettferdige konkurransevilkår i bransjen, i og med at juks i større grad kan bli luket bort.

Sensorer i veibanen skal testes ut i løpet av året, og en demonstrator vil være klar til å prøves ut på kjøretøy til sommeren.