I 2013 ble antall ladbare biler i Norge mer enn doblet. Bare i desember sto elbiler for hele elleve prosent av alle nyregistrerte personbiler. Den milde vinteren har gjort det spesielt attraktivt å kjøre elektrisk bil.
- Sjekk elbil-været på Yr.no
Droppet dieselbilen
Sunniva Evjen (31) kjøpte elbil for to år siden, men hun og samboeren har også hatt dieselbil. Nå har de kvittet seg med den og velger heller å satse på den ene el-bilen. Paret bruker den stort sett til og fra jobb. Fra huset deres på Byneset og til jobb i Trondheim sentrum er det om lag 13 kilometer.
– Vi lader bilen om natten og da går det fint å komme seg til og fra jobb, forteller Evjen.
- Les også: Tror på 50.000 el- og hydrogenbiler
Varmen sluker strøm
Om vinteren bruker bilen mer strøm enn om sommeren, fordi varmeapparatet sluker strøm. Fjorvinteren bød på mange minusgrader, da kunne ikke paret bruke bilen hver dag.
– I år har det vært varmere ute, og vi slipper å fryse for hver kjøretur. Man blir veldig miljøbevisst når man kjører elbil, og samtidig er den veldig stille, det er deilig, forteller 31-åringen.
100 prosent økning
Gründer av Carpoint i Trondheim, Jan Petter Kamark, forteller til NRK at de har solgt dobbelt så mange elbiler i 2013 sammenlignet med året før.
– I 2012 hadde vi en omsetning på ca. 24 millioner kroner og i 2013 hadde vi litt over 50 millioner kroner, sier Kamark.
Gründeren forteller at elbilene har hurtigladere, som gjør bilen mer attraktiv for folk å bruke i hverdagen.
– De fleste som kjøper en elbil tenker at de bare skal bruke den til og fra jobb. Etter hvert blir den brukt oftere enn familiebilen. Den er billigere, man har gratis parkering og man slipper å fylle bensin, forteller bilselgeren.
- Les også: Vil ha 60 nye elbiler
Enkelt med el-taxi
Taxisjåfør Arne Inge Dyrdahl kjører elbil for Trøndertaxi. Bilene deres har en rekkevidde på tolv mil om sommeren, men i 20 minusgrader blir rekkevidden halvert.
– I år har det derimot vært enklere å kjøre el-taxi fordi været er som det er, sier Dyrdahl.
- Les også: Trondheim langt fra elbil-mål
Det er likevel en utfordring at batteriet ikke holder på lange strekninger. Taxi-firmaet er derfor avhengig av biler med batterier som varer lenge.