Det konkluderer Statens Vegvesen med etter å ha undersøkt ulykkesbilen.
Ifølge Vegvesenets rapport tyder alt på at trailerføreren har vært uoppmerksom, og så korrigert kursen, noe som førte til at semitraileren veltet.
Ikke forskjøvet last
– Statens Vegvesen konkluderer med at det ikke var forskyvning av last som var den utløsende årsaken til at velten oppsto, sier lensmann Marit Stigen i Stjørdal til NRK.no.
Semitraileren var lastet med trefiberplater.
Ulykken på E6 ved Langstein skjedde like over klokka ni om morgenen 16. september i år, og førte til lange køer.
Norge var delt i nesten 12 timer. Den eneste omkjøringsmuligheten over Markabygda ble raskt umulig, fordi den dårlige vegen brøt sammen under den plutselige økte belastningen.
– Uoppmerksom
Ifølge lensmann Marit Stigen var årsaken til ulykka menneskelig svikt.
– Vegvesenet mener sannsynligheten er stor for at årsaken er uoppmerksomhet fra fører, som har ført til en brå kurskorrigering, som i sin tur førte til at semitraileren veltet, sier Stigen.
Statens Vegvesen har også sett på veiens beskaffenhet, men har ikke funnet noe ved vegen som kan forklare ulykken.
Frikjent
Rapporten frikjenner også kvinnen som kjørte personbilen som kjørte inn i lastebilhytta og drepte lastebilføreren.
– Den andre sjåføren kan ikke bebreides ut fra konklusjonen i rapporten, sier Marit Stigen.
Hun sier politiet med denne rapporten er ferdig med å etterforske saken.
– Vi anser oss som ferdig etterforsket i saken, og vi oversender saken til påtalemessig avgjørelse.