Hopp til innhold

Kommunen ansetter influenser: – Kjempekult og smart

Ordføreren håper influenseren kan få flere unge til å oppsøke kommunens tilbud.

Leder ungdomsrådet Melhus

LEDER I UNGDOMSRÅDET: Marianne Nordhaug er leder ungdomsrådet i Melhus og var med på å utvikle ideen.

Foto: Privat

Kommunen har gått ut med en spenstig stillingsannonse for å ansette det de kaller en «ungdomsinfluenser».

Dette skal helst være en person mellom 13–18 år, som er opptatt av trender på sosiale medier og som er trygg foran kamera, heter det seg.

– Det finnes nok ingen andre i Norge som har gjort dette før, sier Melhus-ordfører Jorid Jagtøyen (Sp), som deltok i radioprogrammet Dagens for å fortelle om den nye stillingen.

Men også i Fyresdal kommune har en influenser tidligere blitt ansatt, for å trekke unge til bygda.

– Og hvordan er en god kommunal influenser?

– Personen må være kreativ og . Vi skal ikke legge for strenge føringer på hva det skal være, men det skal være et bindeledd mellom ungdommen og kommunen, sier Jagtøyen.

Jorid Jagtøien (Sp)

Ordføreren håper en ungdomsinfluenser vil gjøre det enklere å nå ut til ungdom med kommunens tilbud.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

Må på TikTok

Kommunen har over tid sett at de ikke når ut til Melhus-ungdommen med informasjon om alle tilbudene de har. Det er lite vits i å ha kinooppsetninger, fritidsklubber, ungdomsråd, helsesykepleiere og aktiviteter for de unge, dersom få vet at tilbudene finnes.

Å dele informasjon på egen hjemmeside, i lokalavisa og på Facebook har ikke vært nok. Det er ikke der de unge er, sier ordføreren.

Nå skal Melhus kommune være på TikTok, Snapchat og Instagram. Og kontoene skal drives av denne unge influenseren.

– Det er rett og slett for å nå ut med ungdommens stemme og blikk, sier ordføreren, som selv er på TikTok for å spre informasjon om stillingen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Vil ikke gi innspill til mann på 50 år

Ideen oppsto etter en konferanse der både ordføreren og leder for ungdomsrådet deltok. Deltakerne skulle intervjue hverandre, der den ene skulle oppføre seg som en «kommunal ungdomsinfluenser».

– Det er jo en super idé, tenkte vi etterpå. Det er kjempekult og smart, sier Marianne Nordhaug (17), leder for ungdomsrådet i Melhus.

Ikke lenge etter var stillingsannonsen lagt ut på nett.

Les også Ungdommer er mindre lykkelige enn før: – Vi er bekymret for fremtiden

Hedda Hugdahl Skjold og Sigrid Jørås Larsen

Nordhaug mener en kommunal influenser kan oppdatere de unge på arrangement, hva politikerne gjør og hvilke organisasjoner som kan hjelpe de. I tillegg kan organisasjonene får verdifull input fra ungdommene.

– Ungdommer vil ikke gi innspill til en mann på 50 år. Vi trenger ungdommer for å gi innspill, sier hun.

Lederen for ungdomsrådet er sikker på at mange unge vil søke på stillingen.

– Det må jo være spennende å være den første ungdomsinfluenseren i en kommune. Det er jo ganske spenstig. Ser vi at dette funker så burde det jo være i alle kommuner.

Håper på flere besøkende

Ordfører Jagtøyen sier det allerede har vært god respons på stillingen, som ble offentliggjort for noen dager siden.

På mandag skal de henge opp plakater på alle ungdomsskoler i Melhus.

– Hvordan skal dere måle at dette lykkes og blir en suksess?

– Jeg tenker at når ungdommen får snakk direkte til ungdom, så vil vi se det på besøkende, kanskje for eksempel på kinoen, sier Jagtøyen.

Les også Ny studie: Derfor deler unge nakenbilder

Olivia Aukan, Håvard Midling, Dorte Grimsmo og Mina Jacobsen.