I år har det vært mer enn 300 slike kollisjoner ved norske flyplasser.
Av alle flyplasser i Norge er det ved Værnes at antallet kollisjoner mellom fly og fugl, såkalte birdstrikes, har økt mest fra i fjor. Det viser statistikk fra Luftfartstilsynet.
– Vi bruker mange virkemidler for å holde fuglene unna, sier Lufthavnsjef ved Trondheim lufthavn Værnes, Lasse Bardal.
Her har de hyppige inspeksjoner. De bruker laser, kanoner for å skremme og gevær til å skyte fugler.
- Les:
– Det er urovekkende
Ifølge Bardal gjenspeiler statistikken at de er mer oppmerksomme, og ikke bare at det er mer fugl i området.
– Det er urovekkende, men vi følger nøye med og rapporterer mer enn før.
Etter søndagens uhell hvor et charterfly fra Trondheim lufthavn Værnes til Tenerife kolliderte med en gråmåke, økte statistikken ved Trøndelags hovedflyplass til 27 birdstrikes hittil i år, mot 12 i fjor.
Likevel er det Sola, Gardermoen og Flesland som ligger øverst på lista med opptil 50 fugler hver så langt i år.
– Vil bli flere kollisjoner
Når en fugl på ett kilo treffer flyet, kan kraften i sammenstøtet mellom fuglen og flyet tilsvare 8 tonn.
Luftfartstilsynet har pålagt alle flyplasser i Norge å holde fugler unna rullebanene.
Det kan bli en utfordring. Forsker ved Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo, Christian Aas, mener at birdstrikes er noe vi kommer til å oppleve mer av i framtiden.
– Jeg tror vi kan få en liten økning fordi flytrafikken øker.
Intensiverer skremmingen
I år har det vært bygging både på flyplassen og på E6 som går rett ved siden av.
Per Gustav Thingstad, forsker ved NTNU, vitenskapsmuseet, mener det kan ha vært en av årsakene til økningen i kollisjoner mellom fugl og fly.
– Fuglene blir mer forstyrret enn under normale forhold
Ved Værnes skal de nå intensivere fugleskremmingen ytterligere.
– Vi kommer til å ta i bruk flere nye virkemidler, blant annet automatisk lasersystem, sier Bardal.