Ekteparet fra Leksvik i Nord-Trøndelag fant campingvogn-annonsen på Finn.no. Vogna var fra 1988 og kostet 15.000 kroner.
– Vi var fullstendig klar over at en 88-modell ikke skulle være i tipp topp stand. Jeg hadde fått informasjon både muntlig og skriftlig om at vogna var dragbar, ingen skjønnhet, men en helt grei vogn for en familie på tre å feriere i, sier Astrid Gangstad til NRK.no.
Glemte vognkortet
Onsdag 9. juli reiste hun og ektemannen sørover til Fetsund i Akershus, hvor de skulle møte selgeren.
– Underveis ble vi forhindret i lange køer ved Espa i forbindelse med en sprengning. Jeg sende melding til selgeren, og han tilbød seg og komme oss i møte ved Jessheim, så det ikke skulle bli så langt å kjøre, sier Gangstad.
- Les også: Politiet advarer mot grov svindel
- Les også: – Dette grenser mot ren svindel
Da ekteparet møtte mannen, så de raskt at campingvogna bar preg av å være gammel. Den manglet noen lys her og der, ellers virket den fin.
– I farten hadde selgeren glemt igjen del to av vognkortet, så vi måtte lage en håndskrevet salgsmelding. Godtroende som vi var. I kontrakten sto det plutselig at vogna var et reparasjonsprosjekt. Jeg spurte hva han mente med det, og da sa han at noen lyspærer ikke virket, sier Gangstad.
– Be om dokumentasjon
Jørgen Snoen, fagsjef i Norsk bobil og caravan club, forteller at man må undersøke campingvogna nøye før man kjøper den.
– Se etter hull og sprekker, vit at kjøleskapet fungerer og at vognen er tørr. Hvis den har noen mangler spør du selgeren hva disse kommer av, sier Snoen.
- Les også: Ordfører flytter inn i bobil etter brann
Han forteller at det også er viktig å spørre selgeren om dokumentasjon om at vogna er sjekket for fukt.
– Den skal være sjekket av et firma som er autorisert. Det blir fort dyrt å skulle fikse en fukt eller råteskade, sier Snoen.
– Vi har brukt opp feriepengene våre
På turen hjem fra Jessheim oppstod flere problemer. Vogna begynte å sprekke opp, "labbene" falt ned og gulvet begynte og falle fra hverandre.
– Dette er jo grove skjulte feil og mangler. Jeg oppdaget også at det sto et annet navn i vognkortet enn det selgeren het, sier Gangstad.
Politiet: – Ikke alle forstår at de blir svindlet
Da hun ringte til selgeren for å heve kjøpet, tok han ikke telefonen, og kjøreturen hjem ble lang. Campingvogna var så vidt dragbar.
– Vi kom oss hjem til slutt, men da var både jeg og mannen min rimelig lei oss. Vi brukte opp feriepengene våre, og nå har vi ikke råd til å ta med minstemann på tur, sier hun.
– Sjekk Brønnøysundregistrene
Snoen forteller at hvis man kjøper brukt campingvogn, bør et ordentlig firma i Norge ha importert den.
– Hvis den er privatimportert fra Tyskland for eksempel, er det den som har importert vogna som har garantien. Hvis det da oppstår feil, må man henvende seg til forhandlerne i Tyskland for å få fikset det. Det blir tungvint, sier Snoen.
Et annet viktig punkt er å sjekke om vogna har gjeldsbyrder. Det får man opplyst ved å ringe Brønnøysundregistrene, da ser man også om den er registrert.
– Ikke la selgeren gjøre det, han kan være uærlig. Hvis den ikke er registrert i Norge, finner du den ikke i noen registre, forteller Snoen.
20.000 kroner for reparasjon
Gangstad tok kontakt med politiet, men de mente det ikke var en straffbar handling. Vogna hadde ikke blitt meldt stjålet.
– Jeg skulle undersøkt mer, og visse ting skulle gitt meg et varsel om at selgeren ikke snakket sant. Jeg har ringt både han og mannen som var oppført i vognkortet, men får ikke svar, sier Gangstad.
Les også: Kvinne ble utsatt for Nigeria-svindel
Ekteparet har spurt på verksted hvor mye det kommer til å koste å reparere vogna. For å få den helt i stand må de punge ut 20.000 kroner.
– Tenker oss godt om neste gang
Selgeren har altså fått 15.000 kroner fra ekteparet Gangstad, og nå blir det ikke noen ferietur på familien.
– Vi kommer til å tenke oss ekstra godt om før vi skal kjøpe noe brukt neste gang, sier hun.