Hopp til innhold

Arbeidsgivere sjekker ut ansatte

Arbeidsgivere sjekker stadig oftere hva arbeidstakere foretar seg på sosiale medier som Facebook.

Facebook IPO Morgan Stanley

Stadig flere arbeidsgivere bruker Facebook til å sjekke sine ansatte.

Foto: Joerg Koch / Ap

Kristine Svendsen er ungdomsekretær i LO i Nord-Trøndelag. Hun er bekymret over utviklingen som kan føre til konflikter mellom sjef og ansatt.

Konflikt med kollega

– Vi får stadig flere henvendelser fra ungdommer som er frustrerte over sjefen sin. Ett av våre medlemmer var i konflikt med en kollega og kommenterte det på Facebook.

– Det ble oppfattet av andre, og arbeidsgiveren mente dette var uakseptabelt. Det endte med at hun valgte i si opp, og forlate jobben hun hadde, sier Svendsen til NRK.

Hun sier fagbevegelsen får inn stadig flere henvendelser fra ungdommer som er frustrerte over sin egen arbeidsgiver.

– Tenk dere godt om

– Mange opplever å bli konfrontert med hva de har skrevet på Facebook, men arbeidsgivere skal ligge unna religion og livssyn, spørsmål om graviditet og seksuell legning, sier hun.

Svendsen snakker ofte med ungdommer om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Hun kommer med en klar oppfordring til de som skal søke jobb og de som allerede er i arbeid.

– Tenk dere veldig godt om før dere legger ut noe. Sosiale medier har kommet for å bli, og ikke gjør for mange bommerter i forhold til hva dere legger ut, er hennes oppfordring.

Blir sjekket ut

Arne Krokan

Professor Arne Krokan sier arbeidsgivere sjekker ansatte på Facebook.

Foto: Privat

Arne Krokan er professor i sosiologi ved NTNU i Trondheim, og underviser om bruk av sosiale medier.

– Det har vært en del tilfeller hvor arbeidsgiver har sjekket opp ansatte, og hva de har gjort på Facebook i perioder hvor de har vært syke.

– Her har det ikke alltid vært samsvar mellom det de har sagt på jobben, og det de har foralt til sine venner på Facebook, sier Krokan.

Vanskelig balansegang

Han ser en generell økning i at arbeidsgivere tar i bruk sosiale medier for å finne ut mer om sine ansatte. Det kan være flere problemer knyttet til dette.

– Å trekke skiller mellom hva som er offentlig og hva som er privat, er ikke enkelt. Det er ikke lett å si noe om hva arbeidsgivere bør gjøre og ikke gjøre i forhold til loven og den etiske siden ved dette, sier Krokan.