– Det eneste jeg kan gjøre er jo rett og slett bare å følge fortauskanten, for opp her kommer jeg ikke, erkjenner Kirsti Stenersen i Norges Handikapforbund.
Hun sitter i rullestol, og befinner seg utenfor Clarion Hotel & Congress i Trondheim. Men Stenersen må raskt gi opp å ta seg inn gjennom hovedinngangen.
Utenfor er det nemlig kantstein så langt øyet kan se. Dermed venter en to minutter lang rulletur, ikke på, men ved siden av fortauet.
– Her kommer jeg opp. Hurra, utbryter Kirsti etter å ha rullet til den andre siden av hotellet.
– Men jeg skulle selvsagt gjerne ha gått inn den samme veien som alle andre. Det er klart at det er litt kjekkere, legger hun til.
Savner tilrettelegging
Det nye hotellet på Brattøra åpnet for litt over to uker siden. Det er 31.500 kvadratmeter stort, og kostet en milliard kroner å bygge.
- Les også:
- Les også:
Likevel er det flere ting rullestolbrukeren savner ved den ambisiøse hotellbygningen.
Vel inne i resepsjonen blir Kirsti møtt av en høy skranke. Hun når så vidt høyt nok til å se resepsjonisten i øynene når hun ruller inntil skranken.
– Nå ble jeg liksom veldig liten her da, sier hun.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Kommer ikke igjen der jeg ikke fungerer
Opplevelsen er derimot en helt annen ved et av de andre, og betraktelig eldre, hotellene i byen.
Scandic Solsiden åpnet for ni år siden, og er godt tilrettelagt for rullestolbrukere.
Det er mye takket være den tidligere kokken, Magnus Berglund, som i dag jobber med tilrettelegging i Scandic Hotels. Da han fikk en muskelsykdom ble han ansatt som kjedens reisende handikapambassadør.
– Vi var blant de første som skaffet trådløst nett på alle våre hoteller. Da var det ingen som sa "så snille dere er med alle databrukere", de sa " for en god investering". Det er slik vi ser på tilpasning for rullestolbrukere. Det er ingen kostnad, det er en investering, for vi får flere og flere gjester, sier Berglund.
– Det er klart at man ikke kommer tilbake til et hotell der man må fraktes i matheisen eller bruke bakveien. Men et hotell som dette besøker du igjen fordi her fungerer du. I tillegg anbefaler du det til venner, kolleger og familie, mener Kirsti.
Lover bedre tilrettelegging
Tilbake på Clarion på Brattøra møter både heisen og handikaprommene kravene til Kirsti.
Men adkomsten er likevel ikke tilfredsstillende, mener hun. Hotelldirektør, Stig Hillestad, lover nå at hovedinngangen skal bli mer handikapvennlig.
– Her er det så mange dedikerte og engasjerte mennesker. Mine kolleger og jeg skal gjøre alt vi kan for at alle skal føle seg varmt velkommen hos oss, sier han.
Men enn så lenge må Kirsti tenke alternativt for å komme seg ut igjen.
– Jeg må ta bakveien, samme veien som jeg kom inn, sier hun.