Hopp til innhold

Provosert over vogntog-kaos i nord

Utenlandske vogntog skaper køer, kaos og frykt langs nordnorske vinterveier. Nå er folk grundig lei og forlanger at bilene nektes å reise inn i Norge.

– De har jo stått og sperret veien overalt. Spesielt de siste ukene, når det har vært mye snø og nullføre. De er sjanseløse, sier Ronny Hermansen, bedriftseier og yrkessjåfør fra Alta.

Han vil ha strengere krav til hva slags biltyper som får kjøre på norske vinterveier. Mange av de utenlandske vogntogene er for dårlig konstruert, mener han.

Ronny Hermansen, daglig leder Ronny Hermansen AS

Ronny Hermansen, bedriftseier og yrkessjåfør i Alta.

Foto: Hanne Larsen / NRK

Mens våren er kommet i sør, er det fremdeles full vinter i nord.

De siste ukene har sosiale medier vært tapetsert med bilder av vogntog som har stått på tvers i små og store bakker i Troms og Finnmark.

– Det er jo utelukkende utenlandske vogntog, sier Hermansen.

Noen av bilene er gjengangere: De har kjørt seg fast opptil flere ganger fra finskegrensen og frem til fiskemottakene på finnmarkskysten.

– En har sperret alle bakkene han har kjørt, sier yrkessjåføren.

  • Ambulanse smyger seg forbi et utenlandsk vogntog som sperrer riksvei 94 ved rypefjord i hammerfest.

    Dette vogntoget sperret riksvei 94 ved Hammerfest i mange timer 26. mars i år.

    Foto: Rolf Jacobsen / NRK
  • Vogntog som har kjørt ut i snøfonna

    Vogntogene har sperret veier i hele Nord-Norge den siste måneden.

    Foto: Magne Jørgensen

– Hvem betaler?

Når vogntogene ikke klarer å kare seg opp, eller mister styringen ned bakkene, sakser de lett og blir stående på tvers over hele veibanen.

Enkelte veier har blitt stengt i flere timer. Da må andre billister stå og vente til vogntogene er berget.

– Hvem skal betale for dette når jeg mister timen på sykehuset, eller ikke rekker ferga fordi et vogntog sperrer veien, spør Lars Bjørn Mehus på Sørøya.

Opprinnelig er Mehus søring, men har bodd lenge i Finnmark.

Han mener det er mange som får svi for at trafikken blir stoppet.

Sykehus som mister pasienter, pasienter som i verste fall må fraktes med helikopter, næringsdrivende som ikke får gjort jobben sin.

– Det er kolossale kostnader, sier han.

Lars Bjørn Mehus

Lars Bjørn Mehus i Breivikbotn på Sørøya i Finnmark mener norske myndigheter er altfor passive.

Foto: Privat

Ødelagt arbeidsdag

Ronny Hermansen sier at transportbedriften hans lider når veiene stenges fordi vogntog må berges bort.

– Vi taper penger. Våre sjåfører må noen ganger vente seks–sju timer i kø. Og da er den arbeidsdagen ødelagt. Da har de ikke mye tid igjen før hviletida slår inn og de må parkere, sier Hermansen.

Vogntog Raipas

Dette er bare et av vogntogene som har hatt trøbbel i Finnmark den siste tiden.

Foto: Lone Bjørkmann / NRK

Mehus på Sørøya sier vogntogene kan feie med seg mindre biler, om de får problemer på glatta.

– Og selvfølgelig er det da de som er i personbilene, som blir offer.

Vil ha forbud mot toakslede kjøretøy

Ronny Hermansen mener årsaken til problemene er dels at flere av bilene fra utlandet ikke har gode nok dekk og at de ikke tar på kjettinger i tide.

– Dekkene kan være godkjente, men det betyr ikke at de er gode likevel, sier han.

Hvitt vogntog står fast i en bakke på vinterføre.

Et av flere vogntog som ikke har klart å komme seg videre på vinterføret i Finnmark den siste måneden.

Foto: Robin Henriksen / Robin Henriksen

I tillegg mener han det heller ikke hjelper hvordan vogntogene er skodd, så lenge biltypen ikke egner seg på nordisk vinterføre.

Han forklarer at mange av de utenlandske vogntogene kun har to akslinger under bilen, og ikke tre, slik som de fleste norske. Dermed har de ikke samme veigrep.

– De kommer seg ikke opp den minste bakke engang på vinteren. Jeg hadde aldri kjørt et slikt kjøretøy på vinterføre, sier han.

Han mener denne type vogntog bør forbys.

– Så lenge det er påbud om vinterdekk i Norge, burde toakslede vogntog forbys, sier han.

Tre trailere på tur opp en bakke

Tre utenlandske vogntog snegler seg opp Stokkedalen langs E6 utenfor Alta. Disse tre har skapt mange diskusjoner på sosiale medier.

Foto: Stian Småback / Stian Småback

Må følge EUs regler

Avdelingsdirektør for utekontroller i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel, sier at mange i bransjen deler Hermansens syn på at treakslede kjøretøy gir bedre fremkommelighet.

– Så ser vi også at svært mange av de større utenlandske transportørene, som kjører mye i Norge, etter hvert har gått over til treakslede trekkvogner, sier Wigdel.

Kjetil Wigdel, Statens vegvesen

Kjetil Wigdel, avdelingsdirektør for Utekontroll i Statens vegvesen.

Foto: Torstein Paulsen / Statens vegvesen

Men så lenge mange fortsetter å kjøre med toakslede kjøretøy, kan det være stort skadepotensial.

Likevel er det ikke bare å forby disse å komme inn i Norge på vinteren, forteller Wigdel.

Det er jo lovlige og godkjente kjøretøy, så vi har ikke noen mulighet til å forby toakslede biler.

Han mener for øvrig at de som bestiller transporten også må ta ansvar og stille krav til at bilene er trygge.

Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til NRK at Norge er forpliktet gjennom EØS-avtalen til å tillate kjøretøy og vogntog som oppfyller EUs regelverk.

En lastebil eller trekkbil med to aksler er et lovlig kjøretøy etter EUs regelverk. Det kan ikke nektes å kjøre så lenge alle relevante krav for bruken av kjøretøyet i norsk regelverk er oppfylt, ifølge statssekretær Tom Kalsås (Ap).

Tom Kalsås, statssekretær i samferdelsdepartementet (Ap)

Tom Kalsås, statssekretær i Samferdselsdepartementet (Ap), viser til at Norge må følge EUs regelverk.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det er for passivt

Kalsås viser også til at sjåføren har et selvstendig ansvar for å vurdere kjøretøys utrustning og egenskaper.

– Og egne ferdigheter opp mot føret, værforhold og veistrekningen som skal kjøres.

Svaret fra myndighetene beroliger ikke Lars Bjørn Mehus på Sørøya.

– Dette holder ikke. Det er for passivt. Vi kan ikke ha det slik, sier han.