Hopp til innhold

Tvinges til å seile mindre

Kystvakta tvinges til å seile mindre neste år. Det hevder et bekymra Norges Offisersforbund. – Beredskapen til sjøs vil svekkes, sier nestleder Torbjørn Bongo.

KV Andenes

KV Andenes og andre fartøyer i Kystvakta får mindre seilingsdøgn neste år, i følge Norges Offisersforbund.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

– Tildelinga til Kystvakta ligger 60 millioner kroner under det som er antatt å være nødvendig for å opprettholde aktiviteten, forteller nestleder Torbjørn Bongo.

Den økonomiske situasjonen fører til at det internt i Kystvakta nå legges planer for en lavere aktivitet enn i år, for å klare å holde seg innafor det foreslåtte budsjettet.

Liggende i to måneder

Utkantfestivalen 2012

Den økonomiske situasjonen fører til at det internt i Kystvakta nå legges planer for en lavere aktivitet enn i år, for å klare å holde seg innafor det foreslåtte budsjettet.

Foto: Gøril Sætre

Han forklarer at konsekvensen av det er at de fleste fartøyene blir liggende opptil to måneder ekstra ved kai.

– Dette kan umulig være i samsvar med regjeringas målsetting om styrket kystvakt, bedre tilstedeværelse og en troverdig og stabil forvaltning i havområdene i nord, sier Bongo.

Fagforeninga mener den ekstra kai-liggen for Kystvakta i praksis vil bety inntil to måneder ved kai for fartøyene i indre kystvakt, halvannen måned ekstra ved kai for Nordkapp-klassen, og inntil en måned ekstra for Kystvaktas øvrige fartøyer.

Nils Kristian Haugen

Informasjonssjef Nils Kristian Haugen i Sjøforsvaret.

Foto: Forsvaret

Bekymra

Offisersforbundet er bekymret og peker også på mangelen på helikoptre i Kystvakta. Dagens Lynx-maskiner er gamle og slitt, og skulle for flere år siden ha vært erstattet av NH-90.

Disse maskinene er imidlertid flere år forsinket fra produsenten, og Kystvakta sliter i dag med at få av de gamle Lynx-maskinene er operative.

Ukjent

Informasjonssjef Nils K. Haugen i Sjøforsvaret sier tallene fra Norges Offisersforbund er ukjent for de.

– Dessuten er budsjettprosessen pågående, og vi vil derfor ikke kommentere detaljer inntil budsjettet er vedtatt, sier Haugen.

I forslaget til statsbudsjett for neste år går det fram at kystvakta vil få en prosentvis budsjettøkning på 0,9 prosent. Til sammenligning får Sjøforsvaret en økning på 5,6 prosent og Luftforsvaret en økning på 4 prosent.

Torbjørn Bongo i Norges Offisersforbund sier på sin side at det ikke bør være noe ukjent at det mangler penger for å opprettholde seilingsaktiviteten.

– Selv kystvaktsjefen har redegjort internt for at det er et gap mellom en den foreslåtte tildelinga og det reelle behovet for å klare å opprettholde dagens aktivitet, forklarer Bongo.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark