Hopp til innhold

Tromsø må ta regninga

Tromsø må selv ta regninga dersom det skal utredes en ny østlig trasé gjennom Ramfjorden. Det er den klare beskjeden fra Statens vegvesen.

Buss på E8 i Ramfjorden

Den nye traseen gjennom Ramfjord kan bli dyr for Tromsø kommune. Her er dagens E8.

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Regningen for å utrede en ny trasé for innfartsvegen gjennom Ramfjord kan bli på 10 millioner kroner.

Så langt er det brukt 20 millioner på å utrede den vestlige traseen langs Ramfjord. Dette forslaget har byrådet i Tromsø forkastet.

– Hvis Tromsø kommune nå ønsker den østlige traseen, er det en forutsetning at kommunen bidrar selv, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Tromsø kommune har dessuten sagt nei til å bruke bompenger på den nye innfartsveien til Tromsø.

Derfor bør ikke vegvesenet bruke mer penger i Ramfjord. Det sier nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Arbeiderpartiets Anne Marit Bjørnflaten.

– Vi ønsker brukerfinansiering. Det har flertallet i kommunestyret sagt nei til. Derfor er det ikke grunnlag for å gå videre, verken med byggingen av vestlig eller utredning av en ny, østlig trasé, sier Bjørnflaten.

Regionveisjef Torbjørn Naimak er enig.

– Det samsvarer godt med den holdningen Statens vegvesen har.

Byråd Britt Hege Alvarstein fra Frp sier at hun ikke vil kommentere disse utsagnene.

Nå skal kommunestyre gjøre et endelig vedtak, og kommunen vil avvente et formelt svar fra Statens vegvesen på ønsket om en ny plan for østsida av Ramfjord.