Hopp til innhold

E8 inn i nasjonal transportplan

Planene for ny E8 gjennom Ramfjorden ligger inne i Nasjonal Transportplan, til tross for at politikerne i Tromsø sa nei til bompengefinansiering.

Buss på E8 i Ramfjorden

Det går tett tungtransport gjennom E8 i Ramfjorden.

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Til NRK bekrefter regionvegsjef Torbjørn Naimak at den nye E8 gjennom Ramfjord ligger inne i Nasjonal Transportplan for 2014-2023, som blir presentert i dag.

Men dette forutsetter en bompengefinansiering av veien.

Det er Jernbaneverket, Avinor, Kystverket og Statens vegvesen som legger inn sine ønsker til planen.

I slutten av januar sa kommunestyret i Tromsø nei til bompengefinansiering av ny E8.

Det ble tidligere sagt at prosjektet ville falle ut av Nasjonal Transportplan, og bli utsatt flere år, dersom kommunen sa nei til bompenger.

Viktig innfartsvei

– Dette tolker jeg som at vegsjefen mener det haster med å gjøre noe med denne veien. Det er en viktig innfartsvei til landsdelens største by, som har store trafikale utfordringer i dag, sier stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker (H).

Hun legger til at Nasjonal Transportplan er fagetatens innspill, og at det politiske arbeidet kommer etterpå.

Utbyggingen av vegprosjektet, som innbefatter å legge om traseen til veien, vil koste i overkant av en milliard kroner. Staten har sagt at halvparten må finansieres ved hjelp av bompenger.

Alternativ finansiering

Aspaker mener det bør være muligheter for å se på alternative finansieringsmuligheter til bompenger.

– Dette er en vei man ikke kan klare seg uten. I et fylke hvor vi ikke har jernbane som stikker av med store investeringer, bør det være mulig å finansiere veiprosjekter på. På åttitallet fikk Nord-Norge en kompensasjon fordi vi ikke hadde jernbane. Det burde vi se på igjen, sier Aspaker.

Hun legger vekt på at Høyre sentralt ikke vil overstyre et lokalt vedtak om å si nei til bompenger.

Byrådet står på vedtaket

Byrådsleder Øyvind Hilmarsen sier at politikerne i Tromsø står fast i sitt vedtak i saken.

– Vi gikk til valg på at vi ikke skulle innføre bilrelaterte avgifter i Tromsø, og det skal vi heller ikke. Vi kan tolke det dit hen at vegvesenet med det vil øke press mot politikerne i Tromsø, men det nytter ikke, sier Hilmarsen.

Veien gjennom Ramsfjorden er en del av den svært ulykkesutsatte E8, som er hovedinnfartsåren inn til Tromsø.

Det har vært flere dødsulykker på E8 i Ramfjorden. Januar i fjor omkom fem personer i en møteulykke i Lavangsdalen på samme vei, ikke langt unna.

Lokalbefolkningen i Ramfjorden har tett tungtransport helt inn til husene. Nylig kom de med et innspill om at de ønsket at fartsgrensen på veien skulle settes ned til 30 kilometer i timen.

I tillegg til E8, prioriteres også disse tiltakene i Troms og Finnmark, ifølge avisa Nordlys:

  • Ny vegatkomst til nordre del av Tromsø Havn Breivika.
  • Dersom det etableres ny stamnetthavn ved slambanken i Kirkenes, prioriteres riksvegatkomst fra e6.
  • Innseilingen til Rana, Bodø og Tromsø bedres, og overvåking og beredskap styrkes.
  • Spørsmålet om ny flyplass i Hammerfest utredes i samarbeid med lokale myndigheter. eventuell baneforlengelse i Kirkenes må også avklares.
  • Flere utbygginger og utbedringer av e6, e10, e8, rv. 94 og e105. i tillegg prioriteres utbedringer for å gi flere strekninger gul midtlinje.