Hopp til innhold

Sterkt kritikk for manglende økonomistyring – nå starter en ryddeprosess

Ledelsen i Nord-Norges største kommune får sterk kritikk for manglende økonomistyring. – Vi har vært klar over en god del av disse forholdene, sier stabssjef Oddgeir Albertsen i kommunen.

Rådhuset i Tromsø

Ledelsen på rådhuset i Tromsø har en stor jobb foran seg for å rydde opp i økonomistyringen og budsjettprosessen.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Det er i en fersk rapport revisjonsselskapet KomRev Nord skriver at Tromsø kommunes prosess for å fastsette rammer og budsjetter ikke er tilfredsstillende.

Rapporten kommer som et resultat av avsløringene i Nordlys i fjor rundt Dreis. Kommunedirektøren bestilte da en utvida kostnadskontroll av Seksjon for oppfølgingstjenesten, som er en avdeling under helse og omsorg.

Mange kritikkverdige forhold

Og gjennomgangen gir budsjettprosessen det glatte lag. Den viser:

  • Det mangler dokumentasjon på hvordan totalramma for kommunen kommer fram.
  • Det foreligger ingen dokumentasjon for hvilke vurderinger som er gjort når pengene skal fordeles videre på avdelinger, seksjoner, enheter og tjenester.
  • « ... kommunedirektøren beslutter kommunens totale ramme som hun så fordeler videre til avdelingsdirektørene. Det hører så under deres myndighet å fordele videre ned til sine seksjoner og enheter.»
  • Det finnes ingen skriftlige rutiner for hvordan dette skal håndteres.
  • KommRev Nord mener at dette er svært uheldig og ber kommunen vurderer å få utarbeida rutiner som gjør at arbeidet med å fastsette og fordele rammmen dokumenteres.
  • Budsjetter skal også være viktige ledelsesverktøy ...«Men vår erfaring er at for Tromsø kommune er dette ikke tilfelle ... Med dagens metode for beregning av rammer og budsjett, mangler Tromsø kommune denne muligheten for oppfølging.»

Stabssjef i kommunen, Oddgeir Albertsen, sier de tar rapporten på største alvor.

– Vi har vært klar over forholdene, og vi har vært orientert underveis av revisjonsgruppa, sier han til NRK.

Oddgeir Albertsen

Stabssjef Oddgeir Albertsen sier de har vært fortløpende oppdatert om granskingsarbeidet.

Han sier de skal ha en grundig gjennomgang av rapporten, og vil gi svar til KomRev og kontrollutvalget.

Det var Nordlys som først omtalte saken.

Ikke-realistiske budsjetter

KommRev Nord går spesielt gjennom budsjettprosessen rundt Seksjon for oppfølgingstjenesten. Seksjonen fikk et vedtatt budsjett for 2019 på 424 millioner kroner, men regnskapet fra året før viste årlige kostnader på 497 millioner kroner. Dermed måtte driften reduseres med 73 millioner kroner for at budsjettet skulle være realistisk.

Seksjonen konkluderte sjøl med at de måtte ha 126 færre stillinger for å overholde budsjett.

Noen tiltak for reduksjoner ble foreslått, og noe forsøkt gjennomført, men det har ikke ført til besparelser, tvert imot er driften ved avdelingen blitt dyrere.

Seksjonen har et kostnadsnivå på 508 millioner for 2020, og KommRev Nord mener årets budsjettvedtak ikke tar høyde for det.

Albertsen sier de har tatt grep og jobber med tiltak som skal iverksettes i 2020. Blant anna må det kuttes kraftig i Seksjon for oppfølgingstjenesten.

– Det må betydelig reduksjon i bemanninga hvis man skal klare å gjennomføre nedskjæringene på budsjettet, det er det ingen tvil om. Hvorvidt det blir oppsigelser, det er jo en sak vi må komme tilbake til, sier Albertsen.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen sier han akkurat har fått rapporten og foreløpig ikke har grunnlag for å kommentere den.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark