Hopp til innhold

Drosjene står parkert store deler av dagen: – Får to-tre turer på tolv timer

STAVANGER LUFTHAVN (NRK): Drosjenæringen har fortsatt store problemer med lav trafikk. I Stavanger er 70 prosent av sjåførene permittert, og omsetningen halvert – bare i sommer. Norges Taxiforbund er bekymret.

Drosjesjåfører venter på oppdrag ved Stavanger lufthavn, Sola.

STILLE DAGER: På venteplassen for drosjene utenfor Stavanger lufthavn, er det færre biler enn normalt. Og de som fortsatt jobber, venter i mange timer på oppdrag.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Det går dårlig med covid-19.

Sjåfør Muhamed Jumale Elmi i Norgestaxi står parkert utenfor Stavanger lufthavn. Det er lenge siden forrige oppdrag.

– Det vanlige nå er to-tre turer i løpet av tolv timer. Det er jo veldig lite.

Da Norge stengte ned 12. mars falt omsetningen i drosjenæringen umiddelbart med 90 prosent.

Nå har det tatt seg litt opp igjen, men sjåførene er langt fra fornøyde.

– Forretningsfolka kommer ikke fra utlandet som før. Vi kan stå tre-fire timer mellom hver jobb, sier sjåfør Thiruloganatheng Gopalasingam.

Muhamed Jumale Elmi i sin drosje, prater med kollega og Thiruloganatheng Gopalasingam utenfor Stavanger lufthavn.

VANSKELIG: Drosjesjåfør Muhamed Jumale Elmi slår av en prat med kollega Thiruloganatheng Gopalasingam for å få tida til å gå.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Halvert i sommer

– I sommer gikk vi for halv maskin. Fallet var på om lag 50 prosent i juni og juli, sier daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Svimbil.

Daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Svimbil.

TØFT: Daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Svimbil, sier kompensasjonsordningene fra staten har hjulpet, men at permitteringer ikke er til å unngå.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Hittil i år er svikten på rundt 40 prosent, sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Rundt 70 prosent av sjåførene er nå permitterte.

Også i hovedstaden er det vanskelig.

Oslo Taxi har en nedgang på om lag 30 prosent i antall turer hittil år.

– Det er krevende. Vi er på langt fra normalen, sier daglig leder Gunnar Frogner Dahl.

Gunnar Frogner Dahl, daglig leder, Oslo Taxi

OSLO: Daglig leder i Oslo Taxi, Gunnar Frogner Dahl, sier næringen særlig sliter med svikt i forretningsmarkedet.

Foto: Thomas Xavier Floyd / Thomas Xavier Floyd

Bergen Taxi hadde et fall på 80 prosent i mars. Så har aktiviteten steget jevnt og trutt, og i sommer var tilbakegangen på 14 prosent, sier administrerende direktør Jan Valeur.

Slått ut av Teams – reddet av utelivet

I Stavanger er svikten i forretningsmarkedet det aller verste.

– Når bedriftene har digitale møter på Teams og Zoom blir det ingen jobber til oss. Heldigvis tar vi igjen noe av det tapte i helgene, når feststemte mennesker skal til byen, sier Svimbil.

Og i år blir de heller ikke reddet av oljemessa ONS. Den arrangeres i Stavanger i august annethvert år, og er normalt en gullgruve for næringen. I år er den avlyst.

Avskilta drosjer utenfor kontoret til Stavanger Taxi.

AVSKILTA: Utenfor kontoret til Stavanger Taxi på Forus står en rekke minibusser parkert på grunn av mangel på oppdrag.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

– Under oljemessa er vi vant til å brette opp ermene. Da kan du tjene like mye på en uke som på en måned ellers.

Hanne Skåle Thowsen

SPENT: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er bekymret for framtida, med pandemi og åpning av markedet.

Foto: Norges Taxiforbund

Høsten blir avgjørende

– Blusser pandemien opp igjen, er det krise, sier direktør Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.

Nå ber Norges Taxiforbund om at myndighetene utsetter dereguleringen av markedet til neste sommer.

Fra 1. november blir behovsprøvingen borte. Taket på antall løyver forsvinner.

– Akkurat nå stiller vi på minussida, sammenlignet med nye sjåfører fra Bolt, Uber og Lyft. De har sterke aktører i ryggen og kan kjøre med tap i en periode for å komme seg inn i markedet, sier Skåle Thowsen.

John-Ragnar Aarset

NEI TIL UTSETTELSE: Statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H) vil ikke utsette dereguleringen av drosjemarkedet ytterligere.

Foto: Ole Berg-Rusten

Men i en e-post til NRK viser statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til at endringen allerede er utsatt, fra 1. juli til 1. november, og at det gjelder fortsatt:

«En utsettelse på fire måneder skulle gi etablerte aktører rom for å komme i en mer normal situasjon, samtidig som utsettelsen ikke ble for lang av hensyn til aktører som ønsker å etablere seg i markedet. Disse vurderingene gjør seg fortsatt gjeldende.»

Sp vil reversere

– Endringene må utsettes i minst et år. Fire måneder er for lite, sier Siv Mossleth, transportpolitisk talsperson i Sp.

Siv Mossleth, transportpolitisk talsperson for Senterpartiet på Stortinget.

VIL STANSE: Senterpartiets transportpolitiske talsperson på Stortinget, Siv Mosletth, sier partiet for lengst har foreslått å utsette liberaliseringen med ett år.

Foto: PETER MYDSKE / Stortinget

Partiet mener liberaliseringen kan ødelegge seriøsiteten i bransjen, og at det vil føre til et dårligere drosjetilbud for folk.

Aller helst hadde Sp sett at endringene i Yrkestransportloven ble stanset.

– Når den etablerte næringa ligger nede, er det vanskelig å konkurrere mot Bolt og Uber. De baserer seg på et system som legger all risiko på sjåføren, sier Mossleth.