– Det går dårlig med covid-19.
Sjåfør Muhamed Jumale Elmi i Norgestaxi står parkert utenfor Stavanger lufthavn. Det er lenge siden forrige oppdrag.
– Det vanlige nå er to-tre turer i løpet av tolv timer. Det er jo veldig lite.
Da Norge stengte ned 12. mars falt omsetningen i drosjenæringen umiddelbart med 90 prosent.
Nå har det tatt seg litt opp igjen, men sjåførene er langt fra fornøyde.
– Forretningsfolka kommer ikke fra utlandet som før. Vi kan stå tre-fire timer mellom hver jobb, sier sjåfør Thiruloganatheng Gopalasingam.
VANSKELIG: Drosjesjåfør Muhamed Jumale Elmi slår av en prat med kollega Thiruloganatheng Gopalasingam for å få tida til å gå.
Foto: Øystein Ellingsen / NRKHalvert i sommer
– I sommer gikk vi for halv maskin. Fallet var på om lag 50 prosent i juni og juli, sier daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Svimbil.
TØFT: Daglig leder i Stavanger Taxi, Svein Svimbil, sier kompensasjonsordningene fra staten har hjulpet, men at permitteringer ikke er til å unngå.
Foto: Øystein Ellingsen / NRKHittil i år er svikten på rundt 40 prosent, sammenlignet med samme tidsrom i fjor. Rundt 70 prosent av sjåførene er nå permitterte.
Også i hovedstaden er det vanskelig.
Oslo Taxi har en nedgang på om lag 30 prosent i antall turer hittil år.
– Det er krevende. Vi er på langt fra normalen, sier daglig leder Gunnar Frogner Dahl.
OSLO: Daglig leder i Oslo Taxi, Gunnar Frogner Dahl, sier næringen særlig sliter med svikt i forretningsmarkedet.
Foto: Thomas Xavier Floyd / Thomas Xavier FloydBergen Taxi hadde et fall på 80 prosent i mars. Så har aktiviteten steget jevnt og trutt, og i sommer var tilbakegangen på 14 prosent, sier administrerende direktør Jan Valeur.
Slått ut av Teams – reddet av utelivet
I Stavanger er svikten i forretningsmarkedet det aller verste.
– Når bedriftene har digitale møter på Teams og Zoom blir det ingen jobber til oss. Heldigvis tar vi igjen noe av det tapte i helgene, når feststemte mennesker skal til byen, sier Svimbil.
Og i år blir de heller ikke reddet av oljemessa ONS. Den arrangeres i Stavanger i august annethvert år, og er normalt en gullgruve for næringen. I år er den avlyst.
AVSKILTA: Utenfor kontoret til Stavanger Taxi på Forus står en rekke minibusser parkert på grunn av mangel på oppdrag.
Foto: Øystein Ellingsen / NRK– Under oljemessa er vi vant til å brette opp ermene. Da kan du tjene like mye på en uke som på en måned ellers.
SPENT: Direktør i Norges Taxiforbund, Hanne Skåle Thowsen, er bekymret for framtida, med pandemi og åpning av markedet.
Foto: Norges TaxiforbundHøsten blir avgjørende
– Blusser pandemien opp igjen, er det krise, sier direktør Hanne Skåle Thowsen i Norges Taxiforbund.
Nå ber Norges Taxiforbund om at myndighetene utsetter dereguleringen av markedet til neste sommer.
Fra 1. november blir behovsprøvingen borte. Taket på antall løyver forsvinner.
– Akkurat nå stiller vi på minussida, sammenlignet med nye sjåfører fra Bolt, Uber og Lyft. De har sterke aktører i ryggen og kan kjøre med tap i en periode for å komme seg inn i markedet, sier Skåle Thowsen.
NEI TIL UTSETTELSE: Statssekretær i Samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H) vil ikke utsette dereguleringen av drosjemarkedet ytterligere.
Foto: Ole Berg-RustenMen i en e-post til NRK viser statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til at endringen allerede er utsatt, fra 1. juli til 1. november, og at det gjelder fortsatt:
«En utsettelse på fire måneder skulle gi etablerte aktører rom for å komme i en mer normal situasjon, samtidig som utsettelsen ikke ble for lang av hensyn til aktører som ønsker å etablere seg i markedet. Disse vurderingene gjør seg fortsatt gjeldende.»
Sp vil reversere
– Endringene må utsettes i minst et år. Fire måneder er for lite, sier Siv Mossleth, transportpolitisk talsperson i Sp.
VIL STANSE: Senterpartiets transportpolitiske talsperson på Stortinget, Siv Mosletth, sier partiet for lengst har foreslått å utsette liberaliseringen med ett år.
Foto: PETER MYDSKE / StortingetPartiet mener liberaliseringen kan ødelegge seriøsiteten i bransjen, og at det vil føre til et dårligere drosjetilbud for folk.
Aller helst hadde Sp sett at endringene i Yrkestransportloven ble stanset.
– Når den etablerte næringa ligger nede, er det vanskelig å konkurrere mot Bolt og Uber. De baserer seg på et system som legger all risiko på sjåføren, sier Mossleth.