Regjeringen ønsker å åpne for såkalt fornøyelseskjøring med snøskuter i utmarka. Forslaget har vært på høring i sommer, og tilbakemeldingene er svært delte.
Miljøverndepartementets forslag inneholder blant annet en invitasjon til 40 kommuner om å etablere løyper for fornøyelseskjøring gjennom en forsøksordning over fire år.
Forslaget kommer etter at flere kommuner og fylker de siste årene har ønsket å etablere slike løyper, både som et tilbud til allmennheten og for å legge til rette for turisme.
Sårbar natur
Ideen om norsk snøskuterturisme møter stor motstand fra Naturvernforbundet som mener dagens regelverk allerede er for liberalt.
– Vi er veldig kritisk til utvidelse av motorferdselsloven og er særlig kritisk til fornøyelseskjøringen som det åpnes for i dette forslaget, sier fagleder for naturmangfold i Naturvernforbundet, Arnodd Håpnes, til NTB.
Forbundets mener både natur og mennesker blir rammet dersom forslaget vedtas.
– Vi mener vi ikke har kartlagt norsk natur godt nok til at kommunene har nok kunnskap til å unngå de mest sårbare områdene, sier han.
- Les også: Forsinket motorfersellov
- Les også: – Det er ikke vår skyld
– Uante konsekvenser
Han frykter også at når det først åpnes for slike løyper, er det ingen vei tilbake.
– Det kan få uante konsekvenser, og er en frislipp av utmarksaktivitet i Norge som veldig mange ikke ønsker, sier Håpnes.
Han får støtte fra Den Norske Turistforening, som mener snøskuterkjøring ikke hører hjemme i norsk turisme.
– Vi ser på dette som et verdivalg om hvordan vi ønsker at naturen skal brukes i fremtiden. Å åpne for noen enkelte løyper er relativt uskyldig, men vi frykter at kravene til nye løyper stadig vil øke, sier foreningens fagsjef for naturforvaltning, Kjartan Askim.
- Les også: Kan velte regjeringen
– Misforstått
Snøscooterklubbenes fellesråd har i flere år kjempet for at kommunene skal få lage løyper til fornøyelseskjøring. Leder Erik Kirkvold møter liten forståelse for dette ønsket.
– Vi forstår at mange frykter regelendringene, men det tror jeg bunner mye i uvitenhet om hva dette dreier seg om. Det vi ønsker, er muligheten til å bruke naturen utover den tradisjonelle måten, spesielt for dem som bor i utmarka og ønsker å benytte seg av den, sier han.
Han påpeker at heller ikke de ønsker et frislipp av løyper.
– Det er viktig også for oss at det ikke blir et frislipp. Vi ønsker ordnede forhold med noen tilrettelagte løyper. Noe annet ville gått ut over sikkerheten. Vi ønsker også løyper kun i områder hvor de ikke kommer i konflikt med andre interesser.
– Ser ikke behovet
Ifølge Kirkvold utgjør snøskuterturismen i Sverige 3,5 milliarder kroner i året.
– Hadde vi i Norge fått en liten av dette, hadde det kunne gitt både arbeidsplasser og tilflytting i utmarkskommuner. Turismen er i forandring, og dette er en etterspørsel som vil komme uansett. Vi kunne også tenkt oss et samarbeid med DNT om dette, sier han.
Også Miljøverndepartementet påpeker at snøskuterturisme kan bli en viktig inntektskilde enkelte steder, men DNT vil ikke være med på et slikt samarbeid.
– Vi ser ikke behov for å legge til rette for skuterturisme i Norge. Jeg tror ikke Norge som turistnasjon vil tjene på det i det lange løp, sier Askim. (©NTB)