Statens havarikommisjon for transport (SHT) konkluderer i en rapport med at fylkesvei 13 på Aronnes i Alta var i så dårlig stand at det bidro vesentlig til at en personbil fikk skrens og kolliderte med en liten lastebil 1. nyttårsdag 2009.
De tre passasjerene i bilen, en 45 år gammel kvinne, en 19 år gammel kvinne og en 25 år gammel mann, omkom i ulykken.
«Fylkesveiens forfatning med dype og bratte spor i kombinasjon med snø- og isdekket veibane bidro vesentlig til at personbilen fikk skrens og at ulykken skjedde», skriver SHT på sine nettsider.
Ulykken skjedde på en tilnærmet rett veistrekning i en hastighet som ikke skal ha vært over 50 km/t. Personbilen fikk skrens, og kolliderte sidelengs med en stor pickup.
«Da skrensen først oppsto hadde førerne minimal mulighet for å unngå ulykken som førte til at alle tre personene i personbilen omkom», skriver SHT.
SHT mener i rapporten at «mangel på definerte tilstands- og tiltakskrav ved spordannelser på fylkesvei kan ha medvirket til at veien utviklet seg til å bli sikkerhetskritisk og ulykkesrammet før tiltak ble iverksatt.»
– Spesielt å få skylda
Det er Finnmark fylkeskommune som eier veien, og de får i rapporten en stor del av ansvaret for ulykka, ettersom det er de som har ansvaret for veien.
Fylkeskommunen tar rapporten alvorlig, sier fylkesordfører Runar Sjåstad.
– Dødsulykken i januar 2009 var dypt tragisk. Vi har en visjon om null omkomne i trafikken i Finnmark, men realiteten er at vi dessverre vil måtte oppleve trafikkulykker.
Men han opplever det også som spesielt at veiens eier og vegvesenet, som administrerer veien, tillegges ansvar for konkrete hendelser.
–Vi synes det er spesielt at man i så stor grad har vektlagt veistandarden, uten kanskje å ta tilstrekkelig inn for seg det handlingsrommet vi har. Det er ikke for å vri oss unna noe ansvar, men vi synes det er spesielt, og hvis det skal bli stående er det en ny praksis. Det vil få konsekvenser for driften av samferdsel for hele landet.
Dette er forøvrig ikke første gang havarikommisjonen kritiserer Vegvesenet i forbindelse med dødsulykker. Det samme skjedde etter en ulykke ved Lenefjorden i Lyngdal i 2006.
Trenger mer penger til vei
Samtidig er han kritisk til at SHT råder Samferdselsdepartementet i samråd med vegvesenet og fylkeskommunen til å innføre kriterier for blant annet spordannelser på offentlig vei.
– Vi mener dette blir feil fokus. Hvis det blir innført en standard som vi ikke klarer å følge opp på grunn av manglende midler fra staten, så kan en av følgene bli at vi må stenge veier i korte eller lengre perioder. Økte statlige midler er nødvendig for å forhindre forfall på veiene våre, dette er virkeligheten, sier Sjåstad.
Ikke lenge etter ulykken ble veistrekket utbedret, og veien er i dag i bedre forfatning.