Skissene for den østre traseen er nå klare. Men prosjektsjef i Statens vegvesen, Stein Johansen, understreker at det fortsatt gjenstår mye før byggingen kan begynne.
– Først og fremst må innsigelsene mot østre trase avklares. Det må skje før planarbeidet kan videreføres. Denne avklaringen må gjøres gjennom mekling hos Fylkesmannen i Troms – eventuelt av Kommunaldepartementet dersom man ikke blir enige lokalt, sier Johansen i en pressemelding.
I tillegg må det gjøres en rekke undersøkelser og utredninger før planen kan fremmes som en detaljert reguleringsplan for området.
Blant annet må følgende gjøres:
- Grunnforholdene må kartlegges både for å finne trygge løsninger og for å finne den mest optimale veglinja.
- Tiltak mot snørasfare må utredes. Retningslinjene for hva som kan aksepteres av snøskredfare er blitt strengere.
- Utforming av kryss og plassering av forbikjøringsfelt må avklares.
- Vegtrase forbi Minken industriområde må tilpasses.
- Forholdet til Eiscats anlegg på Ramfjordmoen må utredes. Her kan det blant annet være aktuelt å skjerme mot lysforurensning og radiostøy.
- Hensynet til grunneiere og naboer i området må ivaretas.
Statens vegvesen antar at undersøkelsene og utredningene kan ta rundt to år. Kostnadene for planlegginga anslås til mellom åtte og ti millioner kroner.
- Les også:
Lang prosess
Veistrekningen har vært en verkebyll for lokale og nasjonale politikere. Prosessen med en ny strekning startet i 1988.
I 2008 vedtok Tromsø kommune å bygge ny trasé i Ramfjord. Forslaget, som innebærer ei bru over Ramfjorden, var anbefalt av Statens vegvesen og skulle gå på vestsiden av fjorden.
I 2012 gjorde kommunestyret i Tromsø om på avtalen. De ville heller gå for en trasé på østsiden, med tunnel gjennom Fagerfjell.
Like før valget i 2013 bestemte daværende regjering seg for å ta over prosessen, og satse på den vestlige traseen.
- Les også: