Hopp til innhold

Se veivesenets planer for E8 i Ramfjord

Statens vegvesen presenterer sine første utkast for hvordan E8 gjennom Ramfjord blir. Planleggingen av strekningen vil koste opp mot ti millioner kroner.

E8

Slik er den østre traseen av E8 gjennom Ramfjord tenkt.

Foto: Statens vegvesen

Skissene for den østre traseen er nå klare. Men prosjektsjef i Statens vegvesen, Stein Johansen, understreker at det fortsatt gjenstår mye før byggingen kan begynne.

Østre alternativ

Slik er den østre traseen tegnet på kartet. Den opprinnelige planen var å legge veien på vestsiden av fjorden med bru over fjorden ved Laukslett (øverst på kartet)

Foto: Kart: Tromsø kommune

– Først og fremst må innsigelsene mot østre trase avklares. Det må skje før planarbeidet kan videreføres. Denne avklaringen må gjøres gjennom mekling hos Fylkesmannen i Troms – eventuelt av Kommunaldepartementet dersom man ikke blir enige lokalt, sier Johansen i en pressemelding.

I tillegg må det gjøres en rekke undersøkelser og utredninger før planen kan fremmes som en detaljert reguleringsplan for området.

Blant annet må følgende gjøres:

  • Grunnforholdene må kartlegges både for å finne trygge løsninger og for å finne den mest optimale veglinja.
  • Tiltak mot snørasfare må utredes. Retningslinjene for hva som kan aksepteres av snøskredfare er blitt strengere.
  • Utforming av kryss og plassering av forbikjøringsfelt må avklares.
  • Vegtrase forbi Minken industriområde må tilpasses.
  • Forholdet til Eiscats anlegg på Ramfjordmoen må utredes. Her kan det blant annet være aktuelt å skjerme mot lysforurensning og radiostøy.
  • Hensynet til grunneiere og naboer i området må ivaretas.

Statens vegvesen antar at undersøkelsene og utredningene kan ta rundt to år. Kostnadene for planlegginga anslås til mellom åtte og ti millioner kroner.

Lang prosess

Veistrekningen har vært en verkebyll for lokale og nasjonale politikere. Prosessen med en ny strekning startet i 1988.

I 2008 vedtok Tromsø kommune å bygge ny trasé i Ramfjord. Forslaget, som innebærer ei bru over Ramfjorden, var anbefalt av Statens vegvesen og skulle gå på vestsiden av fjorden.

I 2012 gjorde kommunestyret i Tromsø om på avtalen. De ville heller gå for en trasé på østsiden, med tunnel gjennom Fagerfjell.

Like før valget i 2013 bestemte daværende regjering seg for å ta over prosessen, og satse på den vestlige traseen.

I mars ga samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen prosjektet tilbake til Tromsø kommune, og det ble igjen satset på en østlig trasé.

E8

Slik er den østre traseen av E8 gjennom Ramfjord tenkt.

Foto: Statens vegvesen