E8 gjennom Ramfjord har vært en verkebyll for politikerne i Tromsø.
I 2008 vedtok Tromsø kommune å bygge ny trasé i Ramfjord. Forslaget, som innebærer ei bru over Ramfjorden, var anbefalt av Statens vegvesen og skulle gå på vestsiden av fjorden.
I 2012 gjorde kommunestyret i Tromsø om på avtalen. De ville heller gå for en trasé på østsiden, med tunnel gjennom Fagerfjell.
- Les også:
I tillegg har politikerne ikke kommet til enighet om finansieringen av prosjektet.
- Les også:
- Les også:
Når samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer til Tromsø på fredag, skal han blant annet i møte med Tromsø kommune om framdriften med E8 gjennom Ramfjord.
– Vi har hatt mye kontakt med politisk ledelse i Tromsø. Før valget tok regjeringen over ansvaret for veien. Vi har lyttet til signalene fra lokalpolitikerne og gir nå ansvaret for byggingen av nye vei tilbake til kommunen, og satser på å få på plass den østlige traseen, sier Solvik-Olsen.
Han kan ikke si noe om finansiering av traseen.
– Nå har vi først og fremst kommet opp med en plan- og reguleringsprosess. Vi i Frp har vært tydelig på at vi skal jobbe for en lavere bompengeandel. Blir det opp til meg skal vi bli kvitt alle bompenger, men det kan vi ikke garantere. Vi er en mindretallsregjering og er avhengig av å få flertall i Stortinget.
Solvik-Olsen kan ikke si noe om når arbeidet med den nye traseen begynner.
– Det er mange som har innsigelser i denne saken. For å komme i gang må partene komme til enighet. Når vi kommer i gang handler om hvor smidige alle parter er. Hvis noen ikke gir seg, vil dette ta tid, sier han.
Solvik-Olsen skal også i møte med fylkesråd Ivar B. Prestbakmo om rassikring.
Troms er et av de vest utsatte rasfylkene i Norge, og Prestbakmo skal orientere om behovene i Troms.
Solvik-Olsen skal også ha møter med Tromsø havn om utbygginga på Tønsnes, og med Avinor om ønskene om utbygging på Langnes lufthavn.
– Når vi først er i Tromsø mener vi det er viktig å få en orientering på forskjellige samferdselsprosjekter i området, sier Jebsen.