Partiene har brukt 9 mill. på Facebook-reklame – advarer mot utviklingen

De politiske partiene har brukt mer enn 9 millioner kroner på å nå folk på Facebook siden valginnspurten startet. Arbeiderpartiet er Facebooks største annonsør i Norge.

TIDENES DIGITALE VALGKAMP: De ni største partiene på Stortinget har så langt brukt 9,1 millioner kroner på å nå vvelgerne på Facebooks sosiale plattformer. Arbeiderpartiet har brukt desidert mest, med 3,6 millioner kroner.

TIDENES DIGITALE VALGKAMP: De ni største partiene på Stortinget har så langt brukt 9,1 millioner kroner på å nå vvelgerne på Facebooks sosiale plattformer. Arbeiderpartiet har brukt desidert mest, med 3,6 millioner kroner.

Illustrasjon: NRK

Fra 30. juni til 4. september har Arbeiderpartiet betalt mer enn 3, 5 millioner kroner til Facebook for plassering av valgannonser, viser tall fra det amerikanske selskapet.

Det gjør Arbeiderpartiet til den organisasjonen i Norge som har brukt mest penger på reklame hos Facebook siden valginnspurten startet.

Selskapet eier de sosiale nettverkene Facebook, Instagram og WhatsApp, og har ifølge Ipsos mer enn 3,4 millioner brukere i Norge på Facebook alene.

Landsorganisasjonen i Norge (LO) har også brukt mer enn 3,2 millioner kroner på annonseplassering hos selskapet siden valgkampinnspurten startet.

Også derfra er annonsekroner brukt til fordel for Arbeiderpartiet.

Kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet Ingrid Langerud sier de lager og poster mye innhold selv, men betaler Facebook for å spre budskapet.

Har markedsført Støre for 100.000

– Over 3,5 millioner nordmenn er på Facebook. Derfor er det en av flere kanaler som er viktig for oss, for å ha dialog med velgere. Ikke bare i valgkamp, men hele tiden.

Nylig fortalte NRK hvordan den største digitale valgkampen noensinne gjør unge, utro velgere til mål for valgflesk, algoritmer og falske nyheter.

Kommunbikasjonssjefen i Arbeiderpartiet sier partiet annonserer bredt, men at noen saker og kandidater kan være mer relevante enkelte steder i landet enn andre.

Arbeiderpartiet har brukt penger på annonser om Jonas Gahr Støre under valgkampen 2021.

Siden 30. juni har Arbeiderpartiet brukt 115 810 kroner på annonseinnhold på Jonas Gahr Støres Facebook-side.

Foto: Skjermdump/Facebook annonsebibliotek

– Noe av innholdet målretter vi blant annet ut fra geografi eller interesser, sier hun.

Arbeiderpartiet har også brukt penger på markedsføring av enkeltpersoner, som Jonas Gahr Støre og Kjersti Stenseng, viser tall fra Facebook.

Reklame for fylkes- og lokallagene kommer i tillegg, noe flere parti har svart NRK.

Til sammen har de ni største politiske partiene i Norge dermed betalt den amerikanske giganten mer enn 9,1 millioner kroner for politisk reklame..

Rødt har brukt minst

Til sammenlikning har Facebook totalt i samme periode tjent nær 22 millioner kroner på norske annonser som angår samfunnsproblemer, valg eller politikk, ifølge selskapets selv.

Det politiske partiet som har brukt minst penger på annonsering hos selskapet er Rødt. Tall fra Facebook viser at de har mottatt 32.000 kroner fra partiet siden 30. juni.

Håvard Lundberg er partner i analyseselskapet Analyse og Tall.

Han mener det er en stor demokratisk utfordring at Norge ikke har noen felles enighet om hvordan politisk annonsering i sosiale medier skal fungere.

Han mener det kan gi en ubalanse mellom partiene, men også fragmentere den demokratiske debatten ved at utvalgte grupper mottar utvalgte budskap.

Eksempler på annonser Arbeiderpartiet har kjøpt på Facebook funder sameting- og stortingsvalget 2021.
Foto: Skjerdump/Facebook annonsebibliotek

– Demokratisk utfordring

I Norge er politisk reklame forbudt på TV, men ikke i sosiale medier.

– At så mye av den demokratiske samtalen spiller seg ut på plattformer der spillereglene designes av store selskaper og ikke gjennom demokratisk styring, er en utfordring, sier Lundberg.

I andre land i Europa stilles det nå krav til de sosiale medier-plattformene som brukes i valgkampen.

Håvard Lundberg i Analyse & tall

Håvard Lundberg er partner i Analyse & tall.

Foto: Magent/Colin Eick

I Nederland har partiene blitt enig om å ikke drive uetisk målretting, og å ikke ta imot penger fra utenlandske aktører og bruke det i politisk annonsering.

I Danmark jobber de med lovforslag og ønsker å stille strengere krav til hvordan plattformene legger til rette for offentlig debatt.

I Australia har de stilt krav til hvordan innhold fra media blir vist på plattformer som Facebook.

– Vi bør absolutt vurdere hvordan vi i Norge kan stille lignende krav til de samme plattformene, sier Lundberg.

Han etterlyser samtidig mer gjennomsiktighet og innsikt i hvordan partiene bruker de digitale kanalene for å nå velgere.

Fremskrittspartiet har siden 1. september betalt Facebook mellom 50 og 60 000 kroner for plassering av denne annonsen.

Fremskrittspartiet har siden 1. september betalt Facebook mellom 50 og 60 000 kroner for plassering av denne annonsen.

Illustrasjon: Skjermdump Facebook annonsebibliotek/Frp

– Man må alltid huske på at det er noen som eier disse plattformene, og som har eierinteresser. Deres interesser er ikke nødvendigvis sammenfallende med en opplyst demokratisk debatt.

Kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet Ingrid Langerud mener markedsføring for norske partier tradisjonelt har vært godt regulert, men at diskusjonen og regulering bør følge teknologiutviklingen.

– Det kan ikke være helt fritt fram hvordan store multinasjonale selskaper opererer digitalt. Diskusjonene som går om tiltak i Europa er diskusjoner Norge er nødt til å være med på og som Arbeiderpartiet ønsker velkommen.

– Utenfor kontroll

NRK har vært i kontakt med leder i Amedia-konsernet Anders Opdahl og redaktørforeningens Arne Jensen. De vil på nåværende tidspunkt ikke kommentere hvorvidt de ser en annonsevridning til fordel for den amerikanske giganten.

Tor Bang, førsteamanuensis på Handelshøgskolen BI, mener det er et tankekors at stadig flere annonsekroner har gått fra lokale og nasjonale medier til aktører som befinner seg utenfor norske lover og regler.

Tor Bang

Tor Bang er førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøgskolen BI.

Foto: Fagbokforlaget

Bang har PR og politikk som ekspertområde. Han mener partiene står mellom barken og veden når det gjelder annonsering i sosiale medier.

– De er avhengige av å møte folk der de er, og målgruppene, ofte svært presise micro targets, befinner seg i sosiale medier, sier Bang.

– Facebook og Google har i realiteten delt markedet mellom seg, og stikker av med pengene. Det er utenfor juridisk og økonomisk kontroll.

Nyheter fra Troms og Finnmark