Du så dem i store bunker på motorkassen, den gang bussene hadde motor foran. Eller så lå de i bokser, like ved dørene, slik at du kunne nappe med deg et par rutetabeller idet du hoppet av bussen.
Så hadde du dem i frakkelommen, i håndveska eller på telefonbordet, slik at du alltid kunne finne ut når neste buss gikk.
Slik er det ikke lenger i Troms fylke.
– Havnet på søppelfyllinga
Fra og med mandag er det slutt på trykte rutetabeller for bussene i Troms. Heretter må du bruke datamaskin eller smarttelefon for å holde deg oppdatert om bussenes bevegelser.
– Det er ingen etterspørsel etter slike tabeller lenger, sier direktør i Troms Fylkestrafikk, Kurt Bones.
– De siste årene har vi trykket store opplag av disse rutene, og det aller meste går rett på fyllinga, sier han.
- Les også:
- Les også:
– Dumt og trist
En del av de passasjerene NRK har snakket med, sier de kommer til å savne rutetabellene på papir. Dette gjelder særlig godt voksne, som har et årelangt forhold til de små, hendige trykksakene.
– Jeg synes det er både dumt og trist. Det er ikke et godt nok tilbud å kun ha det tilgjengelig elektronisk. Eldre folk bør ha det på papir, sier Alf P. Pedersen.
Til han og de andre som mener det samme, har faktisk trafikkdirektøren en trøst.
– Vi har laget en ordning der du enten kan bestille ruten via e-post og få den tilsendt, eller du kan ringe for å få rutetabellen i posten, sier Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.
I tillegg har selskapet utarbeidet en hjemmeside, billettomaten, som de mener er et både enklere og bedre tilbud for å finne ut når bussen går.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
– Dårlig miljøpolitikk
Bones sier at den nye ordninga er kommet for å bli.
– Jeg kan ikke se for meg at vi skal gå tilbake til det gamle systemet, sier han.
– Å trykke store opplag direkte for søppelfyllinga, er svært dårlig miljøpolitkk.
For Troms fylkestrafikk et det også et økonomisk aspekt ved den nye ordningen.
– Ved å kutte ut disse ruteheftene, kommer vi også til å spare noen kroner hvert år, uten at det går ut over våre passasjerer, avslutter Kurt Bones.