Hopp til innhold

Ordførere frykter en framtid uten Hurtigruten

Rederiet Hurtigruten ASA vurderer å droppe statens anbud på kystruten med faste stoppesteder.

Hurtigruta på Folda, like sør for Rørvik.

I dag er Hurtigruta forpliktet til å transportere gods og folk langs kystens anløpssteder. Det kan de unngå, hvis de dropper å delta i anbudet.

Foto: Polarlys

– Jeg frykter at vi får en situasjon uten den kvaliteten langs kysten vi har i dag, og med færre anløp, sier ordfører i Hadsel kommune, Siv Dagny Aasvik.

Hurtigruten ASA er nå i tvil om de i vil legge inn anbud på kystruten med sine 34 faste havner fra og med 2021. En rute de har seilt i snart 125 år.

Anne Marit Bjørnflaten

– Vi har 2.500 ansatte i selskapet og er nødt til å vurdere alle scenarioer i den situasjonen vi er i nå, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Anne Marit Bjørnflaten.

Foto: Pressefoto

Grunnen er samferdselsdepartementets anbud som ble lyst ut i forrige uke. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen opplyste at kontraktene skal tilbys leverandører med lavest pris.

– Når samferdselsdepartementet har utlyst en konkurranse er vi nødt til å vurdere anbudet. Vi må forberede oss som et ansvarlig selskap på at det kan oppstå en situasjon der vi ender opp med å gi anbud, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten.

Frykter de blir valgt bort

Avtalen om kystruta står i dag for rundt 10 prosent av selskapets omsetning, men gir forpliktelser til transport av lokale passasjerer og gods, og ikke minst faste anløpssteder.

Velger Hurtigruten å løsrive seg fra avtalen vil rederiet kunne velge sine egne stoppesteder og anløp, basert på hva som er mest lønnsomt for selskapet.

Kjøllefjord. Buss tar ombord passasjerer fra hurtigruten.

På kaia i Kjøllefjord går turister daglig på land. Hurtigruten er blitt viktig for mange reiselivsbedrifter langs kysten fra Kirkenes til Bergen.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

– Konsekvensen kan bli at det er noen havner vi ikke går til, og at vi har lengre liggetid i andre havner. Det er uansett altfor tidlig å si noe om, sier Bjørnflaten.

Nå frykter flere ordførere i kommuner lands norskekysten at Hurtigruten dermed vil velge bort nettopp deres havn.

– Mange av reiselivsaktørene har bygd opp sin aktivitet rundt Hurtigruten og i samarbeid med rederiet. Jeg er veldig redd for at man skal velge å droppe havnen vår i Kjøllefjord, sier ordfører i Lebesby Stine Akselsen.

Stine Akselsen

– Det er ikke tvil om at de nye kriteriene for anbudet ikke taler til Hurtigrutens fordel når man kan vinne anbudet med en enkel pakke med tre båter, sier ordfører i Lebesby, Stine Akselsen.

Foto: STIAN STRØM / NRK

– Anbudet sier ingenting om kvalitet

Siv Dagny Aasvik (AP)

– Det er regjeringen sitt ansvar at anbudet blir utformet slik at de gode og store aktørene ønsker å gi anbud, sier ordfører i Hadsel, Siv Dagny Aasvik.

Ordfører i Skjervøy

Ordfører i Skjervøy kommune, Ørjan Albrigtsen.

Foto: ØYSTEIN ANTONSEN / NRK

Nå er det helt åpent om det er Hurtigruten med sin snart 125 år erfaring langs norskekysten, eller om det er rederier fra blant annet Hellas eller Polen som får ansvaret for kystruten etter årsskiftet 2021.

– Bakdelen med anbudet er at man ikke stiller strenge nok krav til kompetanse. Man har ikke sagt noe om kvaliteten på båtene i anbudet, sier ordfører i Skjervøy kommune, Ørjan Albrigtsen.

Ordførerne sier Hurtigruten gir en forutsigbarhet og trygghet der man kombinerer lokal transport og turisme.

Også i Stokmarknes, byen der Hurtigruten ble «født», er man redd for en framtid uten at Hurtigruten daglig legger til kai i byen.

– Det handler om identitet, turisme og frakt av mennesker. Det vil få stor betydning om vi ikke får anløp av Hurtigruten hos oss, sier ordfører i Hadsel kommune, Siv Dagny Aasvik.

Skjervøy

Skjervøy i Troms er én av 34 havner langs Norskekysten som Hurtigruten daglig frakter turister, lokalfolk og gods til og fra.

Foto: Øystein Antonsen / NRK