Hopp til innhold

– Kan bli en katastrofe for oss

Opprør mot varslede kutt i kollektivtrafikken i Troms. Fremskrittspartiet fremmer mistillitsforslag mot fylkesrådet.

Jack-Robert Møller

Daglig leder i Lyngen Reker AS, Jack Robert Møller, frykter for framtiden til bedriften dersom det kuttes i fergeavgangene i Troms.

Foto: Trygve Andreassen / NRK

Forslaget om å spare førti millioner kroner på kollektivtrafikken i Troms blir møtt med sinne og fortvilelse.

De siste to årene har Troms fylkestrafikk gått med et underskudd på til sammen rundt 40 millioner kroner.

Troms fylkeskommune opprettet selskapet for to år siden for å administrere driften av all kollektivtrafikk med busser, hurtigbåter og ferger i Troms.

Nå må Troms fylkestrafikk spare 40 millioner kroner i år for å få balanse i regnskapet. Selskapet har gjennomgått driften og oversendt et detaljert kuttforslag til Troms fylkeskommune.

Det foreslås færre ferge-, buss- og hurtigbåtavganger og dyrere ungdomsbilletter.

I øyfylket Troms kan de bli kutt i 9 av 11 fergesamband på grunn av den dårlige økonomien. De som er avhengig av hyppige avganger reagerer kraftig, og håper fylkespolitikerne avviser kuttforslagene.

– Det er dumt hvis det kuttes. Fergene bør heller gå oftere, sier langtransportsjåfør Rino Sørensen til NRK.

– Påvirker fremtiden vår

Lyngen kommune er en av kommunene som blir kraftig berørt av kuttene. På Lenangsøyra i Lyngen ligger det en rekefabrikk som er helt avhengig av hyppige fergeavganger for å få råvarer og produkter fram med bil.

– Lyngen er ei halvøy som har ferger i begge ender. Færre fergeavganger vil gjøre det langt vanskeligere å drive næringsvirksomhet her. Isolert sett kan det bli en katastrofe. Det kommer an på hvilke kuttløsninger man går for. Vi sliter nok som det er med logistikken, sier daglig leder i Lyngen Reker AS, Jack-Robert Møller til NRK.

Sjefen ved rekefabrikken på Lenangsøyra og en rekke kommunepolitikere som Nordnytt har snakket med, ber nå fylkespolitikerne avvise kuttforslagene.

– Fem år etter at vi startet opp har vi nå 20 ansatte, og rundt 30 familier lever av de verdiene vi skaper. Og gjør man endringer på logistikken, så kan de påvirke framtiden vår, sier Møller.

Video: Se TV-reportasje fra Nord-Troms

Kan bli store kutt i kollektivtrafikken i Troms.

Foto: Trygve Andreassen, NRK.

– Pengene som rår

Også busspassasjerer reagerer på at det kan bli kutt i kollektivtrafikken.

– Jeg liker det ikke. Troms fylkeskommune har brukt mye penger på hurtigbåter og busser som ikke fungerer godt nok, og så skal distriktene lide for det, sier Tor Harald Torgersen i Harstad.

Og han får støtte fra andre bussreisende:

– Det er dumt, men det er vel pengene som rår, sier Bjørg-Eva Olsen.

Det foreslås ikke bare rutekutt. To millioner kan spares om venterommet i Harstad legges ned.

Vantro ordførere

Kutt i buss-, ferge- og hurtigbåttrafikken vil ramme både kultur og næringslivet i fylket, sier styremedlem i Harstadregionens næringsforening og sjef for kulturhuset i Harstad, Ola Løkholm.

– Jeg er svært bekymret. Kommunikasjonen internt i landsdelen har vært en utfordring i alle år, men innad i Troms har vi klart oss rimelig godt. Men hvis hurtigbåtforbindelsen mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad reduseres så er det grunn til å ringe med bjellene, sier han.

– Det er ikke mulig. Det er ikke mulig, sier en vantro ordfører i Harstad, Marianne Bremnes (Ap) om de mulige kuttene.

Hun har snakket med ordføreren i Lenvik kommune som mener det samme som henne.

– Dette er virkelig å helle bensin på bålet når det gjelder samferdsel i vår region. Jeg skjønner at Troms fylkeskommune må spare penger. Men samferdsel er svært viktig, og man skal vokte seg veldig for å kutte her, sier Bremnes til NRK.

Mistillitsforslag

Fremskrittspartiet har bestemt at partiet vil stille mistillitsforslag mot fylkesrådet på neste møte, og kreve at de overlater styringen til andre.

– Vi har diskutert saken i dag og mener at andre bør overta styringen. Det er ikke mulig å gjennomføre de foreslåtte kuttene, sier Ole M. Johansen (Frp) leder i samferdselskomiteen i Troms til NRK.

Han sier at han misliker sterkt at fylkespolitikerne først fikk vite om kuttlista gjennom media.

– Som fylkespolitiker skulle jeg ønske at jeg ble informert om slike vesentlige ting, og ikke først via media. Men slik er saken, og kuttforslagene er hinsides enhver fornuft, sier han.

– Så du mener at fylkesrådet bør ta sin hatt og gå?

– Ja, vi mener at det er på tide at man slipper til andre som kan få prøve seg, sier han.

Sp vurderer også mistillit

Også Senterpartiet i Troms er misfornøyd med situasjonen.

– I forhold til vår reaksjon på foreslåtte kollektivkutt er disse å anse som helt uakseptable. Fylkesråden og fylkesrådet har ikke på noe tidspunkt informert fylkestinget om annet enn at det ligger an til et akkumulert underskudd på 40 millioner i Troms Fylkestrafikk FKF, videre at man i selskapet jobbet med å håndtere dette. Når nå katta slippes ut av sekken etter press, er det helt tydelig at fylkesråden for samferdsel fra Høyre ikke har hatt kontroll og oversikt. På den bakgrunn vurderer Senterpartiets fylkestingsgruppe sterkt mistillitsforslag ovenfor fylkesråden for samferdsel.

Det skriver Ivar B. Prestbakmo, gruppeleder i partiets fylkestingsgruppe, i en pressemelding onsdag kveld.

– Gjør jobben vår

Fylkesråd for samferdsel, Terje Olsen (H), har ingen planer om å ta sin hatt og gå.

– Jeg mener det er viktig at vi gjør jobben vår og tar ansvar for den situasjonen vi er kommet i. Jeg registrerer at Fremskrittspartiet vil fremme mistillitsforslag i fylkestinget, men det vil jeg ikke kommentere noe ytterligere, sier Olsen til NRK.

Video: Se TV-reportasje fra Sør-Troms:

Foreslår store kutt i kollektivtilbudet.

Foto: Nils Mehren, NRK.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark