Hopp til innhold

Studenter vil ha KI inn i studiehverdagen: – Må få felles retningslinjer

Norsk studentorganisasjon forventer at alle universitet tar i bruk KI. Psykolog er bekymret for at det kan komme i veien for gode læringsprosesser.

Maika Marie Godal Dam

Leder i Norsk studentorganisasjon, Maika Marie Godal Dam, sier de forventer at KI og ChatGPT tas i bruk av alle universitet.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

VI tenker alle på ChatGPT, og lurer på om det kan brukes til å jukse på eksamen.

Det sier Phillip David Pierce, som tar mastergrad i engelsk litteratur ved UiT – Norges arktiske universitet.

Han har selv brukt ChatGPT til research på sin masteroppgave, men å bruke den til å skrive oppgaver for seg eller for å jukse på eksamen kommer han ikke til å gjøre.

– Fordi jeg liker å slite litt, og ha den kampen med seg selv for å overvinne en slik utfordring, sier Pierce.

UiT juksetall 2023. Phillip David Pierce.

Student ved UiT, Phillip David Pierce, er spent på hvordan utviklingen av KI i akademia blir i årene som kommer.

Foto: Mathias Sommerseth Kjellmo / NRK

Student ved UiT, Phillip David Pierce, er spent på hvordan utviklingen av KI i akademia blir i årene som kommer.

Foto: Mathias Sommerseth Kjellmo / NRK

Det faller i god jord hos førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Oslo (UiO), Knut Inge Fostervold.

Det er nettopp det som er noe av poenget med læring. En læringsprosess er å slite og holde på med ting. Da lærer du ting bedre enn hvis du har enkle ting som du ikke trenger å anstrenge deg med, sier han.

– Det man prøver på hele tiden er å engasjere studentene til å jobbe med studiemateriale, og gjerne slite litt med det. For ting som du ikke får til, det er ting som opptar deg. Du blir liksom ikke ferdig med det før du har løst det.

Knut Inge Fostervold

Førsteamanuensis i psykologi ved UiO, Knut Inge Fostervold, ser både positive og negative sider ved KI i akademia.

Foto: Ole Jørgen Kolstadbråten / NRK

Ønsker diskusjon om etiske retningslinjer

Men det er liten tvil om at kunstig intelligens (KI) allerede har inntatt både akademia og samfunnet for øvrig.

Norsk studentorganisasjon (NSO) har klare forventninger til hva utdanningsinstitusjonene må gjøre.

– Kunstig intelligens er kommet for å bli og er en del av samfunnet vi lever i. Da er det viktig at det også er en del av den utdanningen vi tar, for vi skal ut i samfunnet og ut i jobb hvor dette er verktøy som også brukes, sier leder i NSO, Maika Marie Godal Dam.

NSO-leder Maika Marie Godal Dam

Leder i NSO er klar på at KI er kommet for å bli, og at akademia må legge til rette for at studenter kan bruke det til å lære bedre.

Foto: William Jobling

Leder i NSO er klar på at KI er kommet for å bli, og at akademia må legge til rette for at studenter kan bruke det til å lære bedre.

Foto: William Jobling

På NSOs landsmøte vedtok de en resolusjon for hva de ønsker at utdanningsinstitusjonene gjør når det kommer til KI i akademia.

– For oss er det viktig at vi får noen felles retningslinjer for hvordan man skal bruke KI til å fremme læring, sier Dam.

NSO håper alle universiteter og høyskoler går sammen om å finne gode retningslinjer. som sikrer at studentene også får masse læring ut av de nye verktøyene.

Vi er opptatt av å få på plass noen etiske retningslinjer slik at vi får brukt ChatGPT og KI på en forsvarlig måte. Det er et nytt og litt ukjent felt. og da må vi også være sikre på at vi står stødig når vi skal ta de i bruk, sier Dam.

Hun er imidlertid klar på at det kan være en del fallgruver man kan møte på, men mener det er vanskelig å spå nå hva de kan være.

– Men jeg tror at hvis får en diskusjon om etiske retningslinjer og bruken av det, hvor hele premisset er at det skal være verktøy for læring, så er vi kommet et veldig godt stykke på vei for å unngå fallgruvene, sier Dam.

Les også ChatGPT skaper hodebry for lærestedene – nasjonale retningslinjer kan bli en realitet

ChatGPT

– Vi må stille andre spørsmål

Ved UiT – Norges arktiske universitet er de klar på at KI er kommet for å bli, og de ser allerede på hvordan de best mulig kan bruke den i tiden som kommer.

– Vi er i hvert fall veldig oppmerksom på at vi må lære studentene våre å bruke denne teknologien, for den kommer de til å måtte bruke i arbeidslivet når de er ferdig her, sier seksjonssjef for studieadministrasjon, Kjersti Dahle.

UiT juksetall 2023. Kjersti Dahle.a

Seksjonssjef for studieadministrasjon ved UiT, Kjersti Dahle, sier de allerede ser på hvordan de kan bruke KI på best mulig måte.

Foto: Mathias Sommerseth Kjellmo / NRK

I 2021 opplevde flere universitet en stør økning i antall fuskesaker, men ifølge en oversikt innhentet av Khrono er tallene nå mer lik det de var før pandemien.

Ifølge Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har ikke Felles klagenemnd noen pågående saker der studenter har jukset ved hjelp av KI.

Men NRK har allerede dokumentert at programmer som ChatGPT kan brukes til å jukse på eksamen, og om Felles klagenemnd vil få slike saker på bordet i løpet av 2023 gjenstår å se.

På UiT – Norges arktiske universitet prøver de å ligge i forkant.

Vi må jobbe med måten vi gir eksamensoppgaver på. Vi må stille andre spørsmål som gjør at det ikke blir så enkelt å få KI til å besvare oppgaven for seg, sier Dahle.

Les også Chatbot på Snapchat skaper engasjement

My Ai

Holder døra på gløtt

Studentene Roxanne Lannoy og Camille Loyer har ikke brukt KI til hjelp med deres studier.

– Det er ganske nytt, og jeg er ikke helt komfortabel med det enda. Jeg foretrekker å skrive mine egne essays. Det gir ingen mening dersom det ikke er dit eget arbeid, sier Lannoy.

Studievenninnen håper ikke at KI gjør at studentene slipper å gjøre deres eget arbeid, men holder likevel døra litt på gløtt.

– Hvis universitetene finner en måte det kan brukes på for å fremme læring, så hvorfor ikke, spør Loyer retorisk.

UiT juksetall 2023. Roxanne Lannoy. Camille Loyer

Roxanne Lannoy og Camille Loyer har ikke benyttet seg av KI.

Foto: Mathias Sommerseth Kjellmo / NRK

NRK har tidligere skrevet om studenter som bruker ChatGPT til å finne problemstillinger til masteroppgaven.

Det er Fostervold ved UiO litt ambivalent til.

Det beste sånn læringsmessig er å gå og gruble på det selv, men så er spørsmålet: Hvor langt tid skal du bruke på det?

Les også Robot sette karakteren til Amanda - resultatet overraska

Elev Amanda Elgetun, Drottningborg videregående skole, Grimstad

– Et tveegget sverd

Fostervold mener KI kan være gode verktøy dersom de brukes på en fornuftig måte, og trekker frem at det kan være nyttig for de elevene som ikke er så sterk faglig.

– Hvis de brukes på en fornuftig måte kan det hjelpe deg og sikre en større progresjon, sier Fostervold.

– Men de er litt som et tveegget sverd, for de kan hindre at du legger ned den innsatsen du er nødt til å legge ned for å forstå ting. Læring er vanskelig, det tar tid og det er anstrengende – og man er nødt til å putte den anstrengelsen inn for å lære.

Lederen i NSO er glad for at enkelte utdanningsinstitusjoner allerede har begynt å tenke på hvordan de kan lage andre typer eksamener.

Det er også en mulighet for at KI kan bidra til at vi i enda større grad blir nødt til å gruble, fordi vi blir nødt til å sparre med et helt nytt verktøy. Så jeg er veldig spent på utviklingen videre, sier Dam.

Les også Teknologi-topper advarer: – Bør vi risikere å miste kontroll over sivilisasjonen vår?

Kollasj av Steve Wozniak og Elon Musk.