Hopp til innhold

Milliardbåten

Norges nye isgående forskningsfartøy blir dyrere enn antatt.

Illustrasjon av det planlagte forskningsskipet

Nå er prislappen på over en milliard kroner. Og fremdeles skal det finregnes på kostnadene før endelig klarsignal for bygging blir gitt, sier fiskeriminister Helga Pedersen.

Hun vil ikke kommentere kostnadsøkninga på forskningsskipet.

- Vi er ikke ferdige med kvalitetssikringen, så vi kan ikke gi en endelig prislapp før vi er ferdige med de rundene, sier fiskeriministeren.


750 millioner


Opprinnelig ble det sagt at skipet trolig ville koste rundt 750 millioner kroner, men de siste månedene har prosjektet vært til såkalt statlig kvalitetssikring. Nå er milliarden passert med god margin, og prisen kan også bli enda høyere. Selv om det blir dyrt, er fiskeriministeren klar på at båten blir sjøsatt.

- Vi planlegger ut i fra at båten skal bygges, og vi skal sette av de pengene som er nødvendig for å gjøre en skikkelig kvalitetssikring av prosjektet, sier Helga Pedersen.

Fartøyet bygges i statlig regi, eies av Norsk Polarinstitutt og får hjemmehavn i Tromsø. Havforskningsinstituttet, Norsk Polarinstitutt og universitetene i Tromsø og Bergen får bruksrett til fartøyet. Dette vil bli det første isgående norske forskningsfartøyet siden Amundsens "Maud" og Nansens "Fram".