I 15 år skal det kreves bompenger for Veipakke Harstad. Det kan koste bilistene opp mot 7.000 kroner i året.
– Det er vel sånn det må være, sier Lena Johnsen.
– Jeg gleder meg ikke spesielt til det kommer bompenger. Jeg har ikke ønsket meg ekstra utgifter, sier Thomas Steinsvik.
Heller ikke Margareth Halsebøe kommer til å betale bompengene med glede.
– Nei, men vi er vel nødt.
Vurderer Elbil
Fra og med mandag 27. juni klokka 12.00 starter innkrevingen av bompenger i forbindelse med Harstadpakken. Prisen blir 12 kroner for lettbil og 24 kroner for større kjøretøy.
Målet med bompengene er færre biler i sentrum, bedre kollektivtilbud og flere sykkelstier. Enkelte vurderer Elbil for å slippe unna avgiften.
– Det kan hende, tiden vil vise hva jeg finner på, sier Pål Tomassen.
– Folk oppfordres til å sykle mer, og du har pondus til å kanskje burde gjøre det?
– Det burde jeg kanskje begynne å gjøre, ler Tomassen.
Drosjesjåførene reagerer
– Nei, det er ikke noe alternativ for meg. Jeg synes vi betaler nok, vi betaler veiavgiften som en gang i verden skulle gå til veier, sier Vigdis Berg Bertheussen.
Drosjesjåførene i byen reagerer på bompengene som skal komme.
– Det er jo drosjeeieren som må betale dette, sier Jan Olaf Karlsen.
– Jeg synes drosjene og bussene burde kjøre fritt. Det burde være en selvfølge, sier Svein Kristensen.
Mens de fleste NRK møter er negativ til avgiften, ser ikke Vigdis Bye-Salvesen noen grunn til å deppe over at det kommer bompenger.
– Jeg synes vi har veldig god råd i Norge, så det er ikke noe problem, sier Vigdis Bye-Salvesen.