Hopp til innhold

Nær tatt av hengeren på vogntoget

På vei hjem til Skibotn i Nord-Troms i bilen sin var Julie Lambela (22) bare sekunder fra å bli knust av en vogntoghenger helt ute av kontroll.

Julie Lambela

Julie Lambela slapp såvidt unna løpsk vogntoghenger

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

– I en sving på Europavei 6 like nord for Oteren skjer det. Mot meg kommer et vogntog i god fart på vei sørover.

Like før svingen ser jeg at hengeren på vogntoget mister veigrepet og begynner å svinge ut i min veibane.

Med minst mulig margin klarte jeg å passere hengeren.
Sekundet etterpå sperret hengeren min veibane like bak meg.
– Husker du hvordan du reagerte?
– Det gikk så fort, men jeg var naturligvis temmelig skjelven etter hendelsen.

Pappa skal stoppe galskapen

Julies far er Kjell Lambela. Han er toller på tollstasjonen ved Kilpisjärvi på grensa mellom Finland og Norge.
Hvert år kommer mer enn 20.000 vogntog inn til Norge over denne grenseovergangen.

LES:


Nå har tollerne fått en ny oppgave.
Foruten å utføre sin vanlige jobb skal de norske tollerne på grensa nå sørge for at ingen vogntog slipper inn i Norge om vinteren på blankslitte sommerdekk.

Fra og med 15.november må alle hjul på trekkvogna være utstyrt med godkjente vinterdekk.

Storkontroll på grensa

Tollerne briefes før aksjonen starter

Her briefes tjenestemennene før akajonen starter

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Mandag slo Tollvesenet til med en storkontroll på grensa til Finland.
Et større antall tollere sto klare når mandagsrushet med utenlandske vogntog var ventet.
Blant tollerne på jobb på grensa var Kjell Lambela. I går kveld fikk han datteren Julie trygt hjem, men det kunne ha gått helt galt.

Kjell Lambela-tollskilt

Kjell Lambela er glad for at livsfarlige vogntog kan nektes å slipøpe inn i Norge

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK
– Jeg er glad for at det nå er kommet nye forskrifter som påbyr at alle kjøretøy over 3500 kilo skal være utstyrt med godkjente vinterdekk, sier den erfarne tolleren.
– Jeg har i løpet av mine mange år her på grensa sett alt for mange vogntog på vei inn til Norge med blankslitte sommerdekk på speilglatt føre. De utgjør en enorm fare både for seg sjøl og for medtrafikkanter, sier Lambela.

I løpet av 20 minutter hadde det dannet seg en lang kø av fullastede vogntog ved grensepasseringsstedet. De som kom hadde alle fått på vinterdekk og hadde med seg de 7 kjettingene som er påbudt.

LES OGSÅ:

Jungeltelegrafen gikk

Kø vogntog Kilpisjärvi

Det tok ikke mange minutter før det var kø av vogntog som ble grundig kontrollert. Men så ble det brått stopp

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Regiondirektør i Tollvesenet, Atle Joakimsen er også på plass på grensa denne morgenen.
Han kan ikke påstå noe sikkert, men han har en mistanke om hva som har skjedd.
– Jeg tror at det er jungeltelegrafen som har trådt i aksjon, sier han.

– Det normale er et jevnt sig av vogntog på vei inn i Norge på denne tida. Men plutselig ble det helt stille. Det kan tyde på at vogntogene på vei hit er blitt advart om at vi har utvidet kontroll.

Sannsynligvis står akkurat nå mange utenlandske vogntog parkert på utkjørsler sørover langs Europavei 8. De venter på beskjed om at det er «normale» tilstandert på grenseovergangen, tror Joakimsen.

Atle Joakimsen

Regiondirektør Atle Joakimsen tror at jungeltelegrafen gikk da den utvidede kontrollen starta på grenseovergangen ved Kilpisjärvi mandag morgen

Foto: Marita Andersen / NRK

Nektes innreise til Norge

Regiondirektøren er tydelig på hva som skal skje med vogntog som kommer til grensa uten godkjente vinterdekk.

– De slipper ikke inn i Norge. De har bare to alternativer. Enten må de snu og kjøre tilbake til Finland eller så må de skaffe vinterdekk og legge dem på bilen.
– Men det kan ta tid å få tak i vinterdekk?
– Ja det kan det. Sjåførene må regne med å bli stående fast på grensa i flere dager. Vi har nulltoleranse fra og med i dag, sier Joakimsen.

Saftige bøter

Kjettinger ;vogntog;polakk

Denne polske sjåføren ble anbefalt å legge kjettinger på hengeren. Det tok mer enn fire timer

Foto: Jan Riise Pedersen / NRK

Men det er ikke flust med tollere på denne grenseovergangen. Det betyr at noen vogntok nok kommer til å snike seg over grensa uten lovlige vinterdekk.

– Hva skjer med dem?
– Det blir en oppgave for politi og for Statens vegvesen. Hvis de blir tatt med sommerdekk blir de bøtelagt. De får naturligvis heller ikke kjøre videre.

Boten er 750 kroner for hvert hjul på trekkvogna som mangler vinterdekk, sier regiondirektør Atle Joakimsen i Tollvesenet.
Ei trekkvogn har vanligvis 10 hjul. Da blir det noen kroner som skal betales til statskassa.