Kollisjonsteorien går ut på en britisk Harrier-jager traff Twin Otteren. (Fotomontasje)
Men han avviser at det skjedde noen krenking i mars 1982 da et Widerøe fly styrtet og femten mennesker mistet livet.
– Det får være opp til granskerne å bruke informasjonen jeg har gitt for å komme til en konklusjon i ulykka, sa sir Peter Squire da han møtte pressen i går. Mer ville han ikke si.
Feilnavigering
Hittil under London-høringene har det ikke kommet noe fram som viser at britiske fly var på ulovlig tokt i Finnmark da Mehamnulykka skjedde. Men sir Peter Squire innrømmet under den lukka høringen, at det har forekommet at britiske fly har vært i flyforbudsonen, men hevder at dette har skyldes feilnavigering.
–Etter hans uttalelser skjedde det ikke under denne øvelsen, men at det kan ha skjedd andre ganger på grunn av feilnavigering. Han sa også at hadde han visst om at dette skjedde, ville det ha blitt en sak ut av det, forteller Kommisjonsleder Gaute Gregusson
Logger makulert
Også i London skal flere logger fra bestemte avganger ha blitt makulert. Squire avviser ikke at et britisk fly kan ha nødlandet på ulykkesdagen.
–Vi har foreholdt vitnene logger fra Bardufoss som bekrefter at en harrier måtte nødlande på et visst tidspunkt, og at vitner har forklart at de har sett visse skadetegn på det. Sir Peter Squire har ikke erindring av det, men aksepterer at det har skjedd. Han går utifra at det må ha skjedd i forbindelse med en rikosjettulykke under skyteøvelsen, opplyser Gregusson.