Mye tyder på at Mehamnkommisjonen ikke har funnet bevis på at britiske jagerfly var ved ulykkesstedet da et Widerøe-fly styrtet utenfor Gamvik 11. mars 1982.
Tidligere biskop og medlem i granskingskommisjonen for Mehamnylukka , Ola Steinholt, tror det kan være flere hemmeligheter forbundet med granskingen av Mehamn ulykka.
Mehamnkommisjonen vil fingranske opplysningene som kom fram i Brennpunktprogrammet om Mehamnulykka.
Verdens mest avanserte spionfly var like ved ulykkesstedet da et Widerøefly styrtet i sjøen utenfor Gamvik 11. mars 1982. Dette er informasjon som kunne bidratt til å oppklare ulykka. I stedet har flyene blitt avskrevet som sovjetiske.
Mehamn-kommisjonen har fått utsatt leveringsfristen for granskingsrapporten til 1. mars neste år. Årsaken er at avhørene av britiske piloter og arkivgranskinga i Storbritannia først ble gjennomført i september.
Tre nye vitner blir avhørt i Mehamnhøringene i neste uke. Dermed blir det enda en Mehamnhøring, etter at granskingskommisjonen selv trodde den var ferdig.
Tidligere skvadronsjef sir Peter Squire innrømmet under Mehamnhøringen i London i går at britiske militærfly har vært i flyforbundssonen, men ikke under Mehamnulykka.
Britene nekter for at det har vært ulovlig flyaktivitet i Finnmark under Mehamnulykken.
Pårørende i Mehamn-saken vil ha observatørstatus under de lukkede høringene i London på tirsdag.