– Facebook er en viktig kanal for oss for å finne ut hva våre lesere, lyttere og seere er opptatt av. Her kan vi møte publikummet vårt. Vi kan fortelle hva slags saker vi lager, og folk kan fortelle oss hva de er opptatt av, sier vaktsjef Torgeir Skeie.
Mandag kveld passerte facebooksiden til NRK Troms og Finnmark 18.000 følgere, og tallet stiger stadig.
- Vil du holde deg oppdatert på hva vi jobber med? Følg oss på Facebook HER.
Det gjør oss til det største mediehuset på det sosiale nettstedet, nord for Adresseavisen, som har passert 30.000 følgere.
Størst på Facebook
Vi er også det største distriktskontoret i NRK på Facebook.
– Jeg tror vi er blitt så store fordi mange har et forhold til oss, og bryr seg om oss. Vi har en god tone med dem som følger oss, mener Skeie.
Det viktigste for oss er at Facebook og de andre sosiale mediene er en arena for samtale og dialog. Derfor er NRK Troms og Finmark like opptatt av å lytte til hva følgerne sier, som å fortelle
Har du et spørsmål til oss på Facebook, så anstrenger vi oss for at du skal få svar så fort som mulig.
Ta tempen på landsdelen
Nyhetsstrømmen Facebook blir i større og større grad stedet der mange også oppdaterer seg på nyhetsbildet i landsdelen. Derfor er det viktig at vi er til stede der folk bruker mye av sin internetthverdag.
– Når vi ser hva folk er opptatt av på Facebook, kan vi også finne ut hva slags tema vi kan gjøre journalistikk på. Vi kan ta tempen på landsdelen på Facebook, sier Skeie.
Hver dag får vi opp mot 10 prosent av leserne fra Facebooksiden vår. Vi når mellom 10.000 og 35.000 mennesker på Facebook hver dag.
De fire artiklene som har skapt mest blest på sosiale medier for oss det siste halvåret er disse:
- Bjørn Inge kastet veggimellom av kjempebølge
- 1.600 kroner i bot for å kjøre én km/t for sakte
- 17 trafikkuhell på få timer i snøværet
- Mads Gilbert gir bort nesten 1 million
Twitter og Instagram
NRK Troms og Finnmark er også blant de største mediebedriftene i nord på Twitter. Nesten 7000 følger vår profil på Twitter, der vi i hovedsak deler de nyhetssakene vi har på våre nettsider.
På Instagram gir vi et lite innblikk i hva som skjer i redaksjonen vår, og når vi er ute på oppdrag.
Vi kan alltid bli bedre på hvordan vi snakker med følgerne våre på sosiale medier. I kommentarfeltet under kan du svare på hva du savner fra oss på Facebook, Twitter og Instagram, og hva du mener vi må bli flinkere til.