– De er på vei til Banak nå, bekrefter presse- og informasjonsoffiser for Luftforsvaret i Nord-Norge, Brynjar Stordal til NRK.
Etter planen skulle redningsaksjonen startet allerede i dag, men papirarbeid forsinket prosessen. Det var også fare for at aksjonen måtte utsettes til 2. juledag.
– Nå skal vi prøve å få Sea King-helikopteret ned i løpet av morgendagen.
Stordal forteller at i tilleg til dagslys, så blir vær og vind den store utfordringen for mannskapet som skal opp på fjellet.
– Det kan være rolig og stille nede på flyplassen, men dette er oppe på et fjell. Jeg vet ikke i detalj hvor godt det kan blåse for at ting skal avlyses. Vi må bare se det an i morgen.
Havarerte på fjell
Det var under en treningstur den 11. desember at et av 330-skvadronens redningshelikoptre fikk problemer nær Lakselv i Porsanger i Finnmark.
Landingen på fjellet Divgagáisá ble så hard at helikopteret ikke kunne dra videre.
Siden har helikopteret stått havarert på fjellet, men nå er planen at et gigahelikopter fra Arkhangelsk i Russland skal komme redningshelikopteret til unnsetning søndag.
- Les også: Redningshelikopter skadd under landing
– Blir et spektakulært syn
Tungtransports-helikopteret, et Mi-26, ankommer Banak lufthavn Lakselv fredag kveld.
Helikopteret kan løfte opp mot 20 tonn, og Sea King'en, som nå er uten rotorblad og tømt for væske, veier omtrent 6 tonn, ifølge Stordal.
– Det blir jo et spektakulært syn for dem som får se det. Jeg håper og tror vi skal få til dette i morgen, men mange faktorer, som vær og vind spiller inn her, sier Stordal.
Sjelden vare
– Hva er grunnen til at dere leier inn et helikopter fra Russland?
– Sea King er jo det største helikopteret vi har i Forsvaret i Norge i dag, og er også det som kan løfte mest. Det var ikke aktuelt å løfte helikopteret på fjellet med noen av våre egne maskiner, så da måtte vi leie inn denne tjenesten, og fikk et anbud fra det russiske selskapet. Det er en ganske begrenset ressurs i verden med såpass tung transport som Sea King er, forteller Stordal.