Hopp til innhold

Full forvirring rundt byvekstavtale i Tromsø

Et brev fra Samferdselsdepartementet skapte onsdag sterke reaksjoner blant politikerne i Tromsø. De trodde avtalen de hadde brukt flere år på, ble skrotet. Nå viser det seg at det hele er bygd på en misforståelse.

Trafikk på brua

Usikkerhet rundt byvekstavtale i kommunestyret i Tromsø. - En misforståelse svarer samferdselsministeren.

Foto: Knut Opeide / STATENS VEGVESEN

Mindre kø, flere sykkelstier og bedre busstilbud. Det er noe av det Tromsø skal få gjennom en byvekstavtale med Staten. En avtale som innebærer at Staten er med på å betale store samferdselsprosjekter.

Onsdag ble det derimot temperatur i kommunestyresalen, da ordfører Gunnar Wilhelmsen annonserte at han hadde mottatt et brev fra Samferdselsdepartementet som handlet om mulige konsekvenser for den planlagte byvekstavtalen.

Tromsø har siden 2013 jobbet for å få på plass denne avtalen. Men da brevet kom på bordet hans, tolket han det som at Regjeringen trekker tilbake lovnaden for en drøy måned siden, om å gå i forhandlinger med kommunen om statlige veimilliarder for Tromsø.

– Jeg er svært skuffet, sa Wilhelmsen like etterpå.

Gunnar Wilhelmsen, ordfører i Tromsø

Ordfører i Tromsø, Gunner Wilhelmsen, leste opp brevet fra Samferdselsdepartementet under dagens kommunestyremøte.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo (Ap) ble også svært skuffet og overrasket da han fikk lese brevet.

– Samferdselsmessig fremstår Tromsø som et u-land sammenlignet med de andre store byene i Norge. Det er nesten ikke brukt en krone her på nye veier på 30 år og trafikkbildet i byen er dysfunksjonelt. Vi trenger det løftet som ligger i en byvekstavtale, sa Mo til Nordlys.

Bjørn Inge Mo (AP), fylkesrådsleder Troms og Finnmark fylkeskommune.

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo har fortsatt troa på byvekstavtalen mellom Tromsø kommune og regjeringen.

Foto: Lars Åke Andersen

Jublet for ingen bompenger

Både bompengepartiet og Frp mente det var en positiv nyhet, da det ville medføre at Tromsø nå ikke ville innføre bompenger.

Dette ble fort avslått da planen om bompenger har utgangspunkt i bypakken som ble innført i 2021, og er uavhengig fra byvekstavtalen.

Jarle Heitmann, gruppeleder for Arbeiderpartiets gruppe i kommunestyret og formannskapet i Tromsø, understreker at dette på sin facebookside:

«Dagens nyhet har IKKE noe å si for bompengene i Tromsø. Bompenger blir innført og skal være med på finansieringen av rundt 6 milliarder på den vedtatte bypakkens store infrastrukturprosjekt. Håpet var å få minst et par milliarder kroner på toppen av dette i en byvekstavtale!»

Lokale medier i nord trykket på rødknappen, partiet Nei til bompenger jublet, og folk var i harnisk på Facebook.

Men har de egentlig trukket pengene?

Kø i Tromsø
Foto: NRK

Fylkesrådsleder Bjørn Inge Mo tok selv kontakt med Samferdselsdepartementet for å få oppklart situasjonen som rystet Tromsø.

Og da ble tonen en annen.

– De bekreftet at vedtaket om en byvekstavtale i Tromsø er gjennomført, noe som er veldig betryggende, sier Mo til NRK.

Tromsø sentrum
Foto: Jørn Inge Johansen

Les også Tromsø forhandler om milliardavtale – flere byer kan få bedre sykkelveier og busstilbud

byvekstavtale

– Ingen endring

«I lys av den økonomiske situasjonen og den siste tids signaler fra Samferdselsdepartementet må ambisjonsnivået i samferdselssektoren vurderes nærmere. Dette vil kunne ha konsekvenser for de økonomiske rammer i en eventuell byvekstavtale for Tromsø», heter det i brevet som har skapt hodebry.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forteller at ingenting er endret i saken, og brevet er et svar fra en henvendelse fra Statens vegvesen.

– De ønsket at vi skulle legge frem det økonomiske tilbudet nå i mai, forklarer Nygård.

Jon-Ivar Nygård

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård forteller at ingenting er endret i saken, og brevet er et svar fra en henvendelse fra Statens vegvesen. 

Foto: NRK

Svaret fra Samferdselsdepartementet var at de ikke kan komme med tallene før de har fått landet statsbudsjettet for 2023.– Det er i likhet med alle bevillinger vi gjør over statsbudsjettet, understreker samferdselsministeren.

Han er tydelig på at det verken har blitt trukket milliarder eller blitt gjort noen utsettelser i avtalen.

Første møte i forhandlingene er planlagt førstkommende mandag 2. mai. Det holdes som planlagt.

– Det er mye man kan drøfte i disse byvekstavtalene før man kommer til den økonomiske delen, Nygård.

Les også Bilistene må betale 7,5 milliarder for bypakke i Trondheim

Biler passerer bomstasjonen på Nardo i Trondheim

Nils Ole Foshaug

Stortingsrepresentant Nils-Ole Foshaug (Ap) forteller at brevet som ble sendt til kommunen kunne vært bedre formulert.

Foto: Pål Hansen / NRK

– Kunne vært bedre formulert

Stortingsrepresentant Nils-Ole Foshaug (Ap) forteller at brevet som ble sendt til kommunen kunne vært bedre formulert.

Han forstår at det kunne tolkes som at regjeringen brøt byvekstavtalen med Tromsø kommune.

– Dette handler om at samferdselsministeren må ha et budsjett før forhandling, ikke at det er stopp i forhandlinger om byvekstavtalen, trygger han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark