Transport, finans og energi blir fra 1. juli tatt ut av ordninga med differensiert arbeidsgiveravgift - selv om de befinner seg i soner med redusert arbeidsavgift.
For hurtigrutens satsing i Kirkenes var lavere arbeidsgiveravgift en av grunnen til at de etablerte seg nettopp der.
– Vi jobber fortsatt med å få oversikt over konsekvensene av endringene av arbeidsgiveravgiften for Hurtigruten og vil ikke spekulere i hvilke konsekvenser endringene får, sier Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten ASA.
– Mange blir rammet
De har likevel tro på at de skal finne løsningen, men at det er for tidlig å si hva konsekvensene blir for etableringen i Kirkenes. De er likevel bekymret for endringene i avgiften.
– Det er mange som kommer til å bli rammet. Det er usikkert hvilke konsekvenser det vil få for Hurtigruten. Men det at dette kommer til å få store konsekvenser for Nord-Norsk transportnæring er det ikke tvil om, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Koster 42 millioner i året
For flyselskapet Widerøe vil en innføring av arbeidsgiveravgiften bli veldig dyrt. Også som følge av at underleverandører vil få økte avgifter. Det var Nordlys.no som først skrev om saken.
– Vi har regnet ut at direkte for Widerøe utgjør det 42 millioner i året. Men vi har jo også en rekke underleverandører som også får økte avgifter. I Finnmark så har vi jo masse agentstasjoner, som utfører bakketjenester på vegne av oss, som vi kjøper tjenester fra. Mange av disse går fra null i arbeidsgiveravgift til 14,1 prosent over natta. Det fører igjen til at vi får økte kostnader. Det eksakte tallet har vi ikke men effekten er betydelig, sier informasjonssjef Silje Brandvoll.
Kan bli rutekutt
På anbudsrutene vil de søke om å få økning kompensert. Men på de kommersielle rutene som utgjør 60 prosent er det flere som står i fare.
– Noen ruter som i dag er marginalt lønnsomt, vil stå i fare.
– Hvilke ruter er det snakk om?
– Vil ikke gå inn på å markere enkelt ruter, men det er enkelte kommersielle ruter i Nord som vil være utsatt.
Hun mener det er flere grep regjeringen kan gjøre for å kompensere. Blant annet å fjerne CO2-avgiften.
– Det er ingen andre selskap i Europa som har den avgiften. Da er det kanskje på tide at man fjerner den. Det utgjør for oss i året 35 millioner. Så den alene ville jo neste kompensert for den kostnadsøkningen vi har.