– Dersom kunden har fått innvilget en hentereise med spesifisert dato og oppholdsperiode, og det ikke foreligger andre alternativer for å få barnet hjem til Norge, så definerer vi reisen som strengt nødvendig. Men hver sak må behandles individuelt hos oss, sier kommunikasjonssjef i Fremtind, Simen Rudi.
Fremtind er ett av flere forsikringsselskaper som nå har bestemt seg for å gi reiseforsikring til familier som skal hente sitt adoptivbarn i utlandet.
– Under hele pandemien har det dukket opp nye problemstillinger som vi har måttet ta stilling til. Denne, adopsjonsreiser, er en av de siste, sier Rudi.
Strengt nødvendig
For to uker siden fortalte NRK historien om familien fra Trollvik i Senja kommune, som venter på å få hente datteren sin, Anna, i Thailand.
For dem er dette gledelig nytt.
– Det er ei bør som går av skuldrene nå. Ett hinder mindre. Så er det bare å vente på innreisetillatelse fra Thailand, sier pappa Hans-Helge Johnsen.
Totalt er det rundt 30 norske familier som har fått tildelt et adopsjonsbarn i utlandet, men som ikke har fått barnet sitt hjem på grunn av koronaen.
Flere land har nå åpnet for adopsjonsreiser, og i andre land jobbes det med å åpne opp dette. Men kommer dette med reiseforsikring opp som en ny utfordring for de norske familiene. Forsikringsselskapene har nemlig lagt seg på den samme listen som Utenriksdepartementet, som fraråder alle reiser til røde land, som ikke er strengt nødvendige.
Til tross for påtrykk fra adopsjonsbyråene, har norske myndigheter ikke villet definere adopsjonsreiser som strengt nødvendige reiser.
Noen har tatt sjansen på å reise uten forsikring. Andre har kjøpt dyre forsikringer i utlandet.
Stiller krav
Men nå har altså en liten håndfull forsikringsselskaper kommet på banen. Det synes Helge Solberg i Verdens barn er positivt.
– Det er jo et paradoks at flere norske forsikringsselskap nå tar ansvar, samtidig som norske myndigheter ikke klarer å si at dette er strengt nødvendige reiser. Hva slags signal sender dette til familiene dette gjelder? Og hvilke signaler sender det til myndighetene i de andre landene? spør han.
Ifølge Solberg har flere forsikringsselskaper som tilbyr reiseforsikring til adopsjonsreiser, satt opp prisen på forsikringen. Noen stiller også krav om at kunden flytter alle sine forsikringer til selskapet.
Det syns han ikke mye om.
Også Fremtind tar visse forbehold. Men dersom vilkårene er innfridd, vil forsikringa de tilbyr dekke alle koronarelaterte kostnader som måtte oppstå under hentereisen.
– Så lenge vi finner reisen strengt nødvendig og de som reiser har fått forhåndsgodkjenning hos oss, så vil de være dekket på hele turen, sier kommunikasjonssjef Simen Rudi.
Pulverisering av ansvar
De tre adopsjonsbyråene i Norge har flere ganger henvendt seg til norske myndigheter, og bedt om at adopsjonsreiser defineres som strengt nødvendige. Nå sist ble barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad utfordra.
Også familiepolitisk talsperson Silje Hjemdal i Frp, tok affære, og spurte statsråden hvordan han vil sikre at adoptivforeldre kan hente hjem barn fra utlandet også i tider med covid-19.
Før helga kom det skriftlige svaret.
- Les hele svaret her:
Der skriver ministeren at han har stor forståelse for at situasjonen er vanskelig, men at hver enkelt må vurdere om hentereisen er nødvendig. Han viser til at det kan være lite hjelp å få fra norske utenriksstasjoner under pandemien.
Hjemdal sier hun sliter med å tolke svaret til Ropstad.
– Jeg oppfatter det som en ansvarspulverisering. Man sender ansvaret tilbake til foreldrene som må ta vurderingen selv, og ikke minst til de ulike forsikringsselskapene. Jeg hadde håpet på svar om han vil ta initiativ overfor sine regjeringskolleger for å få avklart denne saken. En klar og tydelig anbefaling fra regjeringen om at å hente hjem egne barn, selvfølgelig er en nødvendig reise.
– Råd, ikke forbud
NRK har bedt Utenriksdepartementet svare på hvorfor det ikke vil unnta adopsjonsreiser fra sine reiseråd. Fram til 15. januar neste år fraråder Utenriksdepartementet reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land.
– Samtidig er et reiseråd et råd, ikke et forbud. Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon, og hver og en av oss kan ha ulike grunner til å vurdere en reise som strengt nødvendig. Derfor kan ikke Utenriksdepartementet definere hva som menes med «strengt nødvendige» reiser, skriver kommunikasjonsrådgiver Siri R. Svendsen i en e-post onsdag morgen.
Hun viser til at forsikringsbransjen kan gjøre individuelle vurderinger, og oppfordrer den enkelte til å ta kontakt med sitt selskap.
– UDs evne til å yte konsulær bistand kan være begrenset i land hvor det er reiseråd. Vi må også rette oss etter lokale smitteverntiltak. Det kan påvirke åpningstider og publikumsmottak på utenriksstasjonene. Både lokal smitte og restriksjoner kan endre seg raskt. Vi er langt fra en normaltilstand, og situasjonen er fortsatt uforutsigbar, skriver hun.