Kosmetiske inngrep, både med og uten kniv, blir mer populært over hele landet.
Medisinsk ansvarlig Odd Petter Elvenes på Tromsø Private Sykehus bekrefter tendensen.
– Jeg merker en oppadgående trend her i etterspørselen etter privat plastisk kirurgi. Det er ikke noe jeg kan tallfeste, mer enn følelsen jeg har om at det er større etterspørsel etter dette, sier overlegen.
Denne uken var han i Alta og hadde konsultasjoner med potensielle pasienter. Han var fullbooket.
Ingen statistikk å vise til
Å fikse på utseendet har blitt mer utbredt. Men ifølge NOVA-forsker Ingela Lundin Kvalem eksisterer det ikke offisiell statistikk over inngrepene.
– Én ting er at det er dyrt å lage nasjonale registre. Det er også helt klart at miljøene selv, kanskje spesielt private klinikker, ikke er så veldig interessert i å gi ut tallene, sier Kvalem.
Hun begrunner dette med at de er i konkurranse med andre klinikker og derfor vil holde tallene for seg selv.
Botox-salget mer enn doblet på seks år
Det er seks år siden Helsetilsynet publiserte en rapport om kosmetisk kirurgi, men skjønnhetsbransjen har utvidet seg betraktelig siden da.
Særlig kosmetiske inngrep uten kniv, som Botox og Restylane, har hatt en eksplosiv økning.
Tall fra Apotekforeningen viser at det årlige salget av Botox i Norge har økt fra 6800 pakker i 2003 til 14500 i 2009.
Legemiddelet ble solgt for 26 millioner kroner i fjor.
Tror det har blitt mer akseptert
Det er nå flere som tenker at slik behandling er helt normalt.
– Det er jo selvbildet det er snakk om. Det er mange som tenker på Botox på samme måte som å klippe håret, sier Marianne Westgaard og Vilde Kvammen.
Mediestudentene sier det er blitt mer sosialt akseptert å fikse på utseendet – men de har ikke gjort det selv.







