Hopp til innhold

Flere vil ha plastisk kirurgi

– Botox like vanlig som hårklipp for mange, sier studenter.

Rynkebehandling (Illustrasjonsfoto)

Aksepten for plastisk kirurgi og skjønnhetsfiksing har blitt mer vanlig. Illustrasjonsfoto.

Foto: © Leah-Anne Thompson

Kosmetiske inngrep, både med og uten kniv, blir mer populært over hele landet.

Medisinsk ansvarlig Odd Petter Elvenes på Tromsø Private Sykehus bekrefter tendensen.

– Jeg merker en oppadgående trend her i etterspørselen etter privat plastisk kirurgi. Det er ikke noe jeg kan tallfeste, mer enn følelsen jeg har om at det er større etterspørsel etter dette, sier overlegen.

Denne uken var han i Alta og hadde konsultasjoner med potensielle pasienter. Han var fullbooket.

Det er mange som tenker på Botox på samme måte som å klippe håret

Marianne Westgaard og Vilde Kvammen

Ingen statistikk å vise til

Å fikse på utseendet har blitt mer utbredt. Men ifølge NOVA-forsker Ingela Lundin Kvalem eksisterer det ikke offisiell statistikk over inngrepene.

– Én ting er at det er dyrt å lage nasjonale registre. Det er også helt klart at miljøene selv, kanskje spesielt private klinikker, ikke er så veldig interessert i å gi ut tallene, sier Kvalem.

Hun begrunner dette med at de er i konkurranse med andre klinikker og derfor vil holde tallene for seg selv.

Botox-salget mer enn doblet på seks år

Salg av Botox i Norge (tall fra Apotekerforeningen)

År

Pakninger solgt

Verdien av salget

2003

6819

16 618 331 kr

2004

8408

16 748 494 kr

2005

10348

21 504 310 kr

2006

12342

26 319 614 kr

2007

13038

25 408 934 kr

2008

13704

26 811 218 kr

2009

14520

25 962 052 kr

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det er seks år siden Helsetilsynet publiserte en rapport om kosmetisk kirurgi, men skjønnhetsbransjen har utvidet seg betraktelig siden da.

Særlig kosmetiske inngrep uten kniv, som Botox og Restylane, har hatt en eksplosiv økning.

Tall fra Apotekforeningen viser at det årlige salget av Botox i Norge har økt fra 6800 pakker i 2003 til 14500 i 2009.

Legemiddelet ble solgt for 26 millioner kroner i fjor.

Tror det har blitt mer akseptert

Det er nå flere som tenker at slik behandling er helt normalt.

– Det er jo selvbildet det er snakk om. Det er mange som tenker på Botox på samme måte som å klippe håret, sier Marianne Westgaard og Vilde Kvammen.

Mediestudentene sier det er blitt mer sosialt akseptert å fikse på utseendet – men de har ikke gjort det selv.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.